۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۴-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۹۵۹
انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۴-۰۴-۱۳۹۳

قمی‌ها 400 تن زولبیا و بامیه می‌خورند

طبق اسناد تاریخی کریم خان‌زند به محض رسیدن ماه رمضان دستور پخت این خوراکی را می‌داد و همواره از مصرف آن استقبال می‌کرد البته ناصرالدین شاه نیز از طرفداران پر و پا قرص این خوراکی بوده به گونه‌ای که گفته می‌شود گاهی با خوردن آن عصبانیتش فروکش کرده و آرام می‌شد.
فارس: رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادان استان قم گفت: مصرف 400 تن زولبیا و بامیه آن هم در یک ماه می‌تواند توجیه خوبی برای قرار گرفتن قم در زمره استان‌های چاق کشور باشد. قم در اضافه وزن و چاقی حرف‌هایی برای گفتن دارد و مصرف 400 تن از این خوراکی طلایی می‌تواند دلیل روشن و موجهی برای این موضوع باشد.

زولبیا از خوراکی‌های طلایی سفره‌های ماه مبارک رمضان است که با شروع ماه تحفه اصلی شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها و حتی سوپری‌ها می‌شود و اکثر خانواده‌ها نیز در مهمانی‌ها ترجیح می‌دهند به جای شیرینی از این ماده خوراکی استفاده کنند.

زولبیا و بامیه از خوراکی‌های قدیمی سفره‌های ایرانیان است. زادگاهش ایران و طرفدارانش نیز ایرانی‌ها هستند، پیشینه این خوراکی به زمان‌های بسیار دور که در ذهن افراد کنونی نمی‌گنجد برمی‌گردد.

زولبیا یکی از خوراکی‌های لذیذ و شیرینی است که طبق نوشته‌های تاریخی به دوران کریم‌خان‌ زند برمی‌گردد. طبق اسناد تاریخی کریم خان‌زند به محض رسیدن ماه رمضان دستور پخت این خوراکی را می‌داد و همواره از مصرف آن استقبال می‌کرد البته ناصرالدین شاه نیز از طرفداران پر و پا قرص این خوراکی بوده به گونه‌ای که گفته می‌شود گاهی با خوردن آن عصبانیتش فروکش کرده و آرام می‌شد.

در حال حاضر مدت‌هاست زولبیا و بامیه میهمان سفره‌های افطار ایرانیان است ، گرچه مصرف آن لذت‌بخش است، اما فایده و کارایی در سیستم بدنی آدمی ندارد.

مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم در خصوص مصرف زولبیا می‌گوید: این خوراکی تنها انرژی‌دهنده است و تاثیری در رشد نیازهای سلولی فرد ندارد.

علی‌اکبر حق‌ویسی به نقش زولبیا بامیه در افزایش وزن و چاقی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به چاقی و اضافه وزن مردم قم استفاده از این ماده خوراکی باید در استان به حداقل برسد.

وی مصرف زولبیا توسط دیابتی‌ها، افرادی که چربی خون بالا و کبد چرب دارند را خطرناک عنوان و خاطرنشان می‌کند: همه افراد باید از خوردن این ماده خوراکی پرهیز کنند. این محرومیت در خصوص جوانان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می‌گیرند نیز وجود دارد.

استان قم در چاقی و اضافه وزن در کشور حرفی برای گفتن دارد، گرچه طبق گفته رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان استان مصرف زولبیا و بامیه امسال 30 درصد کاهش داشته است، اما هنوز در ماه رمضان پرطرفدارترین خوراکی است.

حسن صادق‌زاده افزایش قیمت این ماده خوراکی را یکی از علل کاهش مصرف آن در استان عنوان و بیان می‌کند: نسبت به تورم و افزایش قیمت مواد اولیه زولبیا و بامیه مردم از خرید آن ناتوان هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 400 تن فروش زولبیا داشتیم تصریح می‌کند: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در سطح شهر پیش‌بینی می‌شود امسال 300 تن زولبیا و بامیه به فروش برسد.

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادان با اشاره به وجود 200 کارخانه رسمی و 100 کارگاه زیرزمینی تولید زولبیا در استان قم تاکید می‌کند: مردم برای حفظ سلامتی خود باید این ماده خوراکی را تنها از مراکز معتبر و شیرینی‌فروشی‌ها خریداری کنند.

صادق‌زاده به قیمت‌های مختلف این خوراکی اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک هشت هزار تومان، درجه دو هفت هزار و 500 و درجه سه نیز هفت هزار تومان است و در صورتی که با قیمتی کمتر از این قیمت‌ها عرضه شود تقلبی و بی‌کیفیت است.

با وجود تبلیغات گسترده در خصوص عدم نیاز بدن به این ماده خوراکی هنوز هم نزدیک‌های زمان افطار شیرینی فروشی‌ها و مغازه‌ها پذیرای مشتریانی است که خواهان زولبیا و بامیه هستند و به خوردن آن اهمیت می‌دهند.

مجید فروشنده یکی از شیرینی فروشی‌های خیابان امام خمینی قم می‌گوید: در ماه رمضان زولبیا از خوراکی‌های پر طرفدار است که فروش خوبی هم دارد. بیشتر فروش ما در ماه مبارک رمضان به فروش زولبیا و بامیه اختصاص دارد و شیرینی‌های دیگر کمتر خریدار دارند.

گرچه نمی‌توان اجباری در عدم مصرف این شیرینی که به خوبی جای خود را باز کرده به کار گرفت، اما می‌توان با کاهش استفاده از این ماده غذایی از دچار شدن به چاقی که مادر بیماری‌هاست جلوگیری کرد.

چاقی به عنوان مادر بیماری‌ها نیازمند دلایل خاصی نیست پرخوری و مصرف مواد بسیار شیرین به راحتی زمینه چاقی فرد را هموار می‌کند و به دنبال آن مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می‌آورد.
ارسال به دوستان