۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۶۹۰۲۰
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۶۹۰۲۰
انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۳

تشویش اذهان عمومی با کلی گویی درباره "انحلال یک بانک خصوصی" / اطلاعیه مبهم بانک مرکزی

متعاقب انتشار این خبر ، سپرده گذارانی که در بانک های خصوصی کشور حساب دارند، نگران آن شده اند که مبادا "بانک خصوصی در آستان انحلال" ، همین بانکی باشد که من در آن حساب دارم!
تشویش اذهان عمومی با کلی گویی درباره عصرایران - "یک بانک خصوصی به زودی منحل می شود." ؛ این خبری است که از روز گذشته با اظهارات عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در جامعه پیچیده و نگرانی های فزاینده ای را به وجود آورده است.

 عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند، در همین زمینه بانک مرکزی با تمام توان جلو آمده و می‌خواهد یک بانک خصوصی را به دلیل تخلفات ببندد.
 
متعاقب انتشار این خبر ، سپرده گذارانی که در بانک های خصوصی کشور حساب دارند، نگران آن شده اند که مبادا "بانک خصوصی در آستان انحلال" ، همین بانکی باشد که من در آن حساب دارم!
بدیهی است در ادامه این سؤال بی پاسخ، نگرانی های جدی در این خصوص که اگر بانکی که منحل می شود ، همین بانکی باشد که پول هایم آنجاست، تکلیف دارایی های من چه می شود؟ تکلیف سود بانکی ام چه می شود و ... پیش می آید.

 اعلام چنین اخباری ، آن هم در قالب کلی گویی و بدون لحاظ حواشی مهم تر متن ، می تواند مصداق بارزی از تشویش اذهان عمومی باشد، تشویشی که به مراتب بیشتر از یک تحلیل ساده سیاسی در یک وبلاگ یا سایت ، مردم را درگیر و نگران می کند.

قابل تأمل تر از اعلام غیرمدبرانه چنین خبرهایی ، ضد و نقیض گویی مسؤولان درباره یک خبر واحد است که مردم را بیش از پیش سردرگم می سازد.

درباره همین خبر که عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آن را اعلام کرده است، 24 ساعت بعد ، خبری متفاوت از قول یک عضو دیگر ستاد که رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز هست، در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که طی آن ، محمد علی پورمختار اظهار داشته که بحث انحلال بانک مطرح نیست.

با توجه به این که با کلی گویی ها و تناقضات منتشره ، ذهن مردم به شدت درگیر ماجرا شده و از سوی دیگر همه بانک های خصوصی به نوعی از این اطلاع رسانی های ناقص متضرر هستند و بیم آن می رود با بلاتکلیف ماندن موضوع، اعتماد مردم به سیستم بانکی آسیب جدی ببیند، انتظار می رود بانک مرکزی به عنوان متولی امر ، هر چه سریع تر ، خبر واقعی را اعلام نماید و به مردم این اطمینان را بدهد که حتی اگر بانکی هم منحل شود، سپرده های مردم و تعهدات بانک، همچنان پابرجا خواهد ماند.

  موسسات و صندوق های متعددی وجود دارند که بیش از بانک ها به مردم تسهیلات می دهند ولی مردم سرمایه خود را در جاهایی پس انداز می کنند که بر تابلوی آنها ، کلمه "بانک" نوشته شده است زیرا ده ها سال تجربه نشان داده است که جایی امن تر از بانک ، برای سپرده هایشان نیست. بنابراین، بلاتکلیف گذاشتن مردم در شرایط کنونی، لرزه انداختن بر اعتمادی است که شکل گیری اش قریب به یک قرن ، زمان برده است.

تکمیلی: بانک مرکزی اطلاعیه داد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای مبهم اعلام کرد:

مرجع قانوني در مورد انحلال و برخورد قانوني با بانک‌ها و موسسات اعتباري بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است و اين بانک در زمان مناسب و پس از طي هر مرحله از اقدامات قانوني نسبت به اطلاع‌رساني دقيق اقدام خواهد کرد.

لذا ضمن رد تحليل‌هايي که برخي رسانه‌ها به آن پرداخته و به نتايج خاصي رسيده و اسامي برخي بانک‌ها و موسسات اعتباري را اعلام مي‌کنند، قوياً عنوان مي‌دارد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در جهت صيانت از منابع سپرده‌گذاران، ضمن پايش دقيق بازار، بر امور بانک‌ها و موسسات اعتباري نظارت حرفه‌اي اعمال کرده در زمان‌هاي مقتضي اقدام به اطلاع‌رساني مي‌کند.

بدين وسيله از کليه رسانه‌هاي متعهد و مسئول نيز انتظار دارد از اعلام اسامي و تحليل‌هايي که منطبق با واقعيت نيست، خودداري کنند.

همچنین به کلیه موسسات در شرف تطبیق مجددا" تاکید می نماید، نسبت به طی مراحل انطباق با ضوابط و مقررات موجود و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسریع نموده و از هر گونه گسترش فعالیتهای بی رویه خودداری نمایند.
برچسب ها: انحلال بانک
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۰۴
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
353
اعتماد سازی و حفظ اعتماد چیزی نیست که به همین راحتی چوب حراج بهش زد. چرا اینقدر این مقوله توی ایران بی ارزشه و کسی بهش توجه نمی کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
مجید جان اصلا اعتماد چی هست ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
برای اینکه به آرامش روانی مردم اهمیتی نمی دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
150
همیشه برای یک خبر، تکذیبیه هم وجود داشته. هیچ وقت هم هیچکدوم از منابع خبری مسئولیت نشر یا تکذیب رو بعهده نگرفتن. خلاصه اوضاع طوریه که هر کی هر چی دلش بخواد میگه.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
164
چرا یک نماینده مجلس باید در مورد ابطال مجوز بانک اظهار نظر کند بعد هم رییس کمیسیون همان مجلس مخالفت پس تداخل قوه مجریه و مقننه و تشویش اذهان عمومی سلب اعتماد از سیستم بانک را کی باید پاسخ کو باشد با تشدید تحریم ها به اندازه کافی مردم نکران سپرده های اررزی شدند حالا نو بت ریال است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
نمایندگان می خواهند در کار دولت اخلال کنند متوجه نشدی؟
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
3
138
دركجاي دنيا دولت سألها بانكي را أجازه تأسيس و فعاليت ميدهد و يك شبه تصميم ميگيرد انرا منحل كند در حالي كه مردم به اعتبار وجود تابلو رسمي بانك اندوخته هاي خود را به أمانت گذاشته اند تصميمات اينچنيني از ناحيه هر كس و هر ارگاني گرفته شود باعث تشويش أذهان و نا أمني اقتصادي خواهد شد
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
6
51
سلام.
اگر مجموعه بانك مركزي و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به اين نتيجه رسيده باشند ان تصميم گيري يك شبه اتفاق نافتاده و كاملا مستند شده است با توجه به مدارك و مستندات طي چندين ماه گذشته و اين عمل به گونه اي انجام مشود كه سهامداران و سپرده گذاران متضرر نگردند. ...
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
12
145
چرا اسم این بانک لعنتی را نمی گن.
شاید مردم بدبخت حساب بانکی داشته باشند شاید بخوان قبل از اینکه خسارت ببینن حسابشون را ببندند.
اگر اشتباه میگم بگین اشتباه می گم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
74
قانون مکتوب خوبه ولی مصادیقش کلا غلطه. تشویش اذهان عمومی نوشتن یک تحلیل سیاسی تو یه روزنامه نیست. همین اظهارات غیرمسئولانه س. مرسی از شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
34
ای کاش همون بانکی باشه که من ازش وام گرفتم. چون تو هیچ بانکی سپرده ندارم در عوض از چندین بانک وام گرفتم
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
32
بايد وزارت اطلاعات و قوه قضاييه وارد عمل شود و كساني كه ميخواهند امنيت كشور را بخطر مي اندازند برخورد جدي كند،اگر كسي در يك سازمان خلاف ميكند بايد آن سازمان را منحل كرد يا اينكه فرد يا افرادي كه مرتكب جرم شده اند؟حالا به فرض افرادي در يك بانك مرتكب اشتباه يا جرمي شده اند بايد آن بانك منحل شود؟ اگر اينطوري است پس بايد بانك ملي و صادرات بخاط آن اختلاس معروف منحل مي شدند.اگر اينكار كه بخاطر اشتباه و جرم يك نفر در يك سازمان ،آن سازمان منحل شود پس بايد مجلس و دولت هم منحل شود آخر اين چه نوع اظهار نظري است كه بعضي ها مي كنند؟ مگر مملكت صاحب ندارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
14
درکرمان هریک ازبانکهای خصوصی قرض الحسنه ازبانک ملی مرکزی این شهرستان شلوغترند هیچ کدام ازشرایط بانک مرکزی راهم اجرانمکنند پولهای مردم رامعلوم نیست کجاسرمایه گذاری میکنند که میتوانند اینقدر وام بادرصدپایین بدهند بانک مرکزی دور بهم گشته این نتیجه ریس غیراقتصادی بودن این بانک است.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
13
عصر ایران:لطفادر صورت امکان اطلاع رسانی فرمائید که آیا درکشورهای عربستان سعودی.سوریه عراق فلسطین ولبنان هم صندوقهای قرض الحسنه به شکلی که در ایران پس از انقلاب اسلامی بوجود آمده وجود دارد یا خیر وباز لطفا در صورتیکه آماری در اختیار دارید اعلام فرمائید که در هریک از کشورهای نامبرده بازای هرچند نفر یک بانک یا موسسات مالی مشابه وجود دارد.متشکرم.ضمنا بنظر اقتصاددانهای خودتان آیا بی ارزش شدن پول رایج ما وگرانیهای افسارگسیخته واین اوضاع نابسامان اقتصاد کشور ما رابطه ای با این بانکهای بیشماروموءسسات مالی مشابه دارد یاخیر .فکر میکنم بد نباشد در صورت امکان یک چنین اطلاع رسانی بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
27
84
هر روز یه نگرانی به نگرانی های ما اضافه میشه!!
روحانی مچکریم!!!
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
25
به نظرم بد نیست اگر آیین نامه ی مجلس شورای اسلامی، مجددا بازنگری شود تا نمایندگان اجازه ی اظهار نظر در امور اجرایی نداشته باشند. فعلا که خیر این مجلس به ما نرسید، لطفا شر نرسانند، خواهش می کنم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
4
92
بانک چرا منحل بشه ؟ این چه امنیت سرمایه گذاری هست ؟؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
33
واقعاً که...
مگه میشه تو روز روشن بانک بزنن، روز به روزم شعبه زیاد کنن.
بعد یک شبه بیان بگن این بانک چون مجوز نداره تعطیل...!
خوب مگه اون موقع که شروع به کار کرد مرده بودین جلو شو بگیرید که الان تن مردم رو میلرزونید!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
22
یکی از نمایندگان همین مجلس سه روز قبل از اعلام گرانی نان گفته بود امسال قرار نست نان گرون بشه!! واقعا این نماینده اعجوبه هائی هستند برا خودشون...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
15
چطور ممکن است بانک تاسیس شود و ذخیره قانونی در بانک مرکز ی نداشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
3
10
هيچ اشكالي نداره من عموما وام دارم از اين بانكها با بهره هاي آنچناني
علی
Germany
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
17
یک روز میگویند سود بانکها را کم میکنیم یک روز صحبت از انحلال یک بانک است و ... خوب اگر باید پس اندازمان را دلار کنیم و به نفع اقتصاد کشور است صریح بگویید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
1
12
لاعقل اسم بانگ بگید مردم نگران پولشان نباشند
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
2
26
جالب اینجاست که جرات ندارند حتی نام این بانک را ببرند ! حتماً روزی که میخواهند این بانک را منحل کنند آن را با نامهای مختصر و نامفهومی همچون ف-د یا ب-ر یا .... به مردم معرفی میکنند !!
کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید احتمال وقوع سیلاب در ۵ استان شهادت عضو کتائب حزب‌الله عراق در سوریه ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت