۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۷-۰۱-۱۳۹۷
کد ۶۰۴۱۰۸
انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۷-۰۱-۱۳۹۷

رییس سازمان استاندارد: از کنترل کیفی خودروسازان راضی نیستیم

پیروزبخت گفت: برخی خودروسازان از قطعات باکیفیت استفاده کرده و رضایت مشتریان را جلب کرده اند اما در برخی خودروها برای کاهش قیمت تمام شده، از قطعات بی کیفیت استفاده شده است.

رییس سازمان استاندارد: از کنترل کیفی خودروسازان راضی نیستیمرییس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد از کنترل کیفی خودروسازان رضایت ندارد و در صورت دریافت گزارش مشتریان درباره استفاده از قطعات بی کیفیت و غیراستاندارد با متخلف برخورد می شود.

به گزارش عصرایران، «نیره پیروزبخت» در گفت وگو با ایرنا افزود: مطابق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، واحدهای خودروسازی باید از قطعات استاندارد در تولید و مونتاژ خودروها استفاده کنند.

به گفته این مسوول، در صورت محقق نشدن این امر خودروسازان مسوولند و باید پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: برخی قطعات مشمول استاندارد اجباری است و کنترل می شود اما خودروسازان باید مطابق رویکرد نوین استانداردسازی بر استاندارد بودن سایر قطعات نظارت کنند؛ زیرا در صورت استفاده از قطعات غیر استاندارد، با خودروساز برخورد می شود.

پیروزبخت یادآوری کرد: برخی خودروسازان از قطعات باکیفیت استفاده کرده و رضایت مشتریان را جلب کرده اند اما در برخی خودروها برای کاهش قیمت تمام شده، از قطعات بی کیفیت استفاده شده است.

وی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد قادر به کنترل همه قطعات خودرویی نیست و خودروسازان در برابر محصول تولیدی خود مسوولیت دارند؛ بنابراین در صورت گزارش تخلف و اعلام شکایت از سوی مشتریان، با خودروسازان متخلف برخورد می شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران یادآوری کرد: کنترل تک تک قطعات یک خودرو از سوی مسوولان استاندارد، در هیچ جای جهان مرسوم نیست؛ ما مجموعه یک خودرو را کنترل می کنیم که به درستی کار می کند یا خیر.

به گفته وی، اگر قرار بود همه قطعات خودروها استاندارد باشد، آنگاه قیمت خودروها به طور چشمگیری افزایش می یافت.

** کنترل کیفیت داخل کارخانه های خودروسازی

پیروزبخت تصریح کرد: کنترل کیفیت در کارخانه های خودروسازی، حلقه گمشده کار است و هیچ کوتاهی از سوی مدیران کنترل کیفیت که به مثابه نمایندگان سازمان ملی استاندارد به شمار می روند، پذیرفته نیست.

وی بیان داشت: اگر متصدیان کنترل کیفیت کارشان را به درستی انجام می دادند، شاهد شکایت های مردمی نبودیم؛ موضوعی که در کشورمان مغفول مانده است.

این مسوول همچنین درباره نقش شورای رقابت و قیمتگذاری خودروها تصریح کرد: این شورا با کنترل قیمت ها به نفع مصرف کننده در سال های گذشته تاثیرگذار بوده است و نمی توان بیان داشت یکی از دلایل کیفیت پایین برخی قطعات، حضور شورای رقابت است.

چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به ایرنا گفت: زمانی در دولت های نهم و دهم با بیان عبارت «پراید کیلویی چند؟» قیمتگذاری خودروها به شورای رقابت واگذار شد که تصمیمی اشتباه بود، زیرا نباید اجازه داد دولت یا خودروسازان در فرآیند قیمتگذاری دخالت کنند تا قطعه سازان نیز بتوانند فعالیت های خود را با روال عادی به انجام برسانند.

در همین پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور نیز در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: تا زمانی که تعیین قیمت خودروهای دارای قیمت کمتر از 45 میلیون تومان (450 میلیون ریال) از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج نشود، زیان خودروسازان و قطعه سازان ادامه می یابد که یکی از عوامل اصلی بروز کاهش کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی در این بازه قیمتی است.

ارسال به دوستان
ادعای تحویل توله شیر تکذیب شد؛ پرونده قضایی برای ورزشکار متخلف قلب ما مغز مخصوص به خود را دارد کشف ۳ هزار قبضه اسلحه و دستگیری ۱۰۰ هزار قاچاقچی در مرزهای ایران هوش شگفت آور مورچه‌ها (فیلم) پاکدامن قهرمان شمشیربازی سابر ایران شد مواد غذایی و خوردنی هایی که سنگ کلیه تولید می کنند مصرف این ۲ میوه‌ خطر مرگ زودهنگام را کاهش می‌دهد غده تیروئید در بدن چه نقشی دارد؟ (فیلم) حذف صفر از پول ملی؛ تجربه‌ای جهانی با یکصد نمونه مشابه طرز تهیه کباب مرغ با کرفس (یک ناهار مجلسی با نکات) واتس‌اپ چگونه بدون دریافت پول، میلیاردها دلار درآمد دارد؟ ژاپن به عنوان میانجی در روابط ایران و آمریکا؛ آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟ «سوزاندن چهره سربازان کشته‌شده کره‌شمالی» در جنگ؛ اوکراین:امروز تسلیم، فردا مقیم کره‌جنوبی‌ شوید غذای خیابانی در هند؛ پخت املت در دهلی نو (فیلم) احتیاط در تطبیق روایات آخرالزمانی با تحولات خاورمیانه / واقعه شریف ظهور در گرو تقدیر الهی است، نه تدابیر انسانی