۰۷ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۶-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۰۶۵۲
انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۶-۰۷-۱۴۰۳

رونمایی از دو کتاب با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس 

رونمایی از دو کتاب با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس 
در این مراسم دو اثر فرهنگی از جمله مجموعه ۴ جلدی تاریخ شفاهی «به سوی قاف» و کتاب «زهره حریف ماه شد»، رونمایی و از مولفان آنها تقدیر بعمل آمد.

دو کتاب از دکتر سمیه سادات شفیع استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی با موضوع بررسی نقش زنان در دفاع مقدس با حضور سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا و ظفر قندی وزیر بهداشت رونمایی شد.

آیین سنگر حیات، با حضور دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرلشکر دکتر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، سردار فتحیان رئیس این موسسه، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و ایثارگران وزارت بهداشت و پزشکان دوران دفاع مقدس، چهارشنبه - چهارم مردادماه - در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

در این مراسم دو اثر فرهنگی از جمله مجموعه ۴ جلدی تاریخ شفاهی «به سوی قاف» و کتاب «زهره حریف ماه شد»، رونمایی و از مولفان آنها تقدیر بعمل آمد. 

کتاب "زهره حریف ماه شد"، تحلیلی بر نقش اجتماعی زنان در بهداری رزمی در جنگ تحمیلی است که بر نقش زنان درمانگر در کسوت پزشکان، پرستاران، امدادگران و بهیاران تمرکز داشته است. کتاب سرشار از داده های بدیع درباره فعالیت های امدادی، ترابری، مراقبت های بالینی زنان کنشگر این عرصه بوده و در عین حال نمایی از وضعیت تجربه شده از سوی آنان به تفکیک جبهه جنوب و غرب ارایه داده است. روایتها دستمایه تحلیل نظری قرار گرفته و سنخ شناسی از ابعاد مختلف کار از جمله مخاطرات حرفه ای، وضعیت محیطی، فضای کاری و مانند آن در بهداری رزمی به عنوان میدان عمل حاصل آمده است.

عنوان کتاب برگرفته از مصرعی از کتاب مثنوی است: «کز شب روی و بندگی، زهره حریف ماه شد» و تلویحاً به حضور و مشارکت عموماً داوطلبانه زنان در شکلی متعهدانه، ایثارگرانه و با تمام توان به عنوان کادر درمانی در رسیدگی به مجروحان جنگی اعم از رزمنده و نیز نیروهای غیرنظامی آسیب دیده از جنگ می پردازد. 

دکتر سمیه سادات شفیعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مولف این کتاب، دانشیار جامعه شناسی بوده و در دو دهه گذشته بر موضوع حیات اجتماعی زنان در تاریخ معاصر ایران تمرکز داشته است. در کنار عناوین مختلف تحقیقات و مطالعات در این حیطه، از او چندین عنوان مقاله علمی پژوهشی درباره زنان کنشگر عرصه دفاع مقدس در مجلات معتبر دانشگاهی به انتشار رسیده است. 

گفتنی است در سال 1401 نیز کتاب «بیستون عشق: تحلیلی بر مشارکت اجتماعی زنان در کمک رسانی به جبهه ها» تالیف دکتر سمیه‌ سادات شفیعی برگزیده بیستمین جایزه ملی کتاب دفاع مقدس در گروه پژوهش فرهنگی بود و از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

برچسب ها: کتاب ، دفاع مقدس
ارسال به دوستان
انصارالله : توطئه ها علیه مقاومت ، عامل حملات اسرائیل است عراقچی : دارایی‌های مسدود شده افغانستان باید بدون شرط بازگردانده شود حماس : جهان اسلام و عرب علیه اسرائیل اقدام کند وزیر گردشگری : لغو داوطلبانه ویزا قدم‌ واضح ایران برای صلح با جهانیان است وزیر کار : پرداخت یک میلیارد تومان به خانواده جان‌باختگان معدن طبس سفارت افغانستان در انگلیس بسته شد سفارت ایران در بیروت : بمباران ضاحیه قواعد بازی را تغییر می‌دهد تحریم‌های جدید آمریکا علیه هفت ایرانی سوزوکی نودا؛ شاهکاری در توکیو(عکس) تصاویری از قبل و بعد تایتانیک: سفری از رویا تا واقعیت تلخ‌ تفاوت تایوان و ایران در استفاده از هوش مصنوعی / تایوان : تسخیر بازار جهانی ؛ ایران: نظارت بر مردم حیوانات وحشی روی سیم‌های برق! (عکس) تمرینات فوتبال دهه 50 با ابزارهای چوبی: نوآوری در گذشته‌ (فیلم) رونمایی از دو کتاب با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس  محصولاتی که اپل ترجیح داد فراموش شوند! (عکس)