۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۲۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۶ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۲۸۲
انتشار: ۲۰:۴۶ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳

آفت نمایش خانگی ؛ باور کن کپی برابر اصل نیست ...

آفت نمایش خانگی ؛ باور کن کپی برابر اصل نیست ...
پلتفرم‌های نمایش خانگی این مهم را مورد توجه قرار دهند که هر قصه یا هر موضوعی که یکبار موفق شده است هیچ تضمینی وجود ندارد تکرار آن با چند بازیگر دیگر یا حتی همان تیم منجر به موفقیت شود.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - توجه به شبکه نمایش خانگی در ایران از زمان کرونا به بعد با یک جهش مواجه شد و در روزگار امروز تبدیل به یکی از پایه‌های ثابت سبد فرهنگی خانواده‌ها شده است. مخاطبان یا از طریق خود پلتفرم‌های نمایش خانگی یا از طریق دانلود این محصولات را پیگیری می‌کنند حال ممکن است سریال داستانی باشد یا برنامه‌های گفتگو محور، مسابقه محور و ...

آنچه که در این روزها به چشم می‌آید این است که بیشتر تولیدات در حال تکرار سریال‌ها یا برنامه‌هایی هستند که در گذشته موفق عمل کرده‌اند و به نوعی پرچمدار بوده‌اند. 

برای مثال پر بیننده شدن سریال پوست شیر باعث شده است تعداد زیادی سریال‌های پلیسی (جنایی - معمایی) تولید شود که همگی سعی دارند همان راه سریال پرچمدار را دوباره طی می‌کنند. یا سریال جیران باعث توجه به دوران قاجار و علی الخصوص حرم و دربار ناصر الدین شاه قاجار را پیش کشید که البته محصولات بعدی هیچ گاه نتوانست به آن توجه و اقبال بینندگان دست پیدا کنند.

در سینمای ایران هم ما هر چند سال به شکل دوره‌ای فیلم‌هایی را داشته‌ایم که بر اساس موفقیت فیلم‌های دیگر ساخته شدند، مثلا دوره تقلید از فیلم‌های عباس کیارستمی و اصغر فرهادی که به دلیل موفقیت‌های جهانی که در جشنواره‌های جهانی به دست آورده بودند تعداد زیادی فیلمساز سعی کردند که از آنها کپی کنند ولی الان که دوباره به آن مقطع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آن فیلم‌ها فقط کپی برداری بودند و حتی فیلمسازان زیادی بودند که بعدتر کاملا رویکردی متفاوت با آن فیلم‌ها پیدا کردند.

الان هم در نمایش خانگی همین رویه در حال تکرار است و برای مثال از همین الان می‌توان حدس زد بنابر موفقیتی که اخیرا مثلا سریال در انتهای شب به دست آورد چند ماه دیگر حتما تعداد معتنابهی سریال خواهیم دید که بر اساس همان فرمول و متکی بر روابط بین زن و شوهر در مرز جدایی خواهند بود.

آفت کپی کاری در نمایش خانگی

حتی این قضیه بر تولیدات بر محصولات تلویزیون هم اثر گذاشته است و مثلا سریال طوبی که همین الان در حال پخش است در چارچوب داستان و روند ماجراها نیم نگاهی به سریال زخم کاری داشته است. 

اما واقعیت این است که در نمایش خانگی به دلیل این که مانند تلویزیون بودجه آن از بیت المال تامین نمی‌شود و بهرحال حیات آن به بینندگان و ادامه جذب مخاطب بسیار وابسته است، هر برنامه یا سریالی که توانایی جذب مخاطب را نداشته باشد از گردونه رقابت حذف خواهد شد.

چه بسا سریال‌هایی که حتی تولید شدند و دیگر ادامه پیدا نکردند و یا حتی بعد از چند قسمت با یک سرهم بندی عجیب و غریب پایان آنها را اعلام کردند به دلیل اینکه نتوانسته بودند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و ادامه دادن به آن به هیچ عنوان از طرف پلتفرم سازنده به صرفه نبود.

حسن این اتفاق این است که سازندگان مجبور خواهند شد در تولیداتشان دقت عمل بیشتری به خرج دهند والا به سرعت با عکس العمل مخاطب مواجه خواهند شد. 

بهرجهت مهمترین قضیه این است که پلتفرم‌های نمایش خانگی این مهم را مورد توجه قرار دهند که هر قصه یا هر موضوعی که یکبار موفق شده است هیچ تضمینی وجود ندارد تکرار آن با چند بازیگر دیگر یا حتی همان تیم منجر به موفقیت شود. برای مثال سریال داریوش که در شاکله اصلی آن همان بازیگران و تیم سازنده پوست شیر قرار دارند اما اصلا نتوانست آن تجربه را دوباره تکرار کند.

در جهان امروز که از طرف پلتفرم‌های بزرگ چهانی مانند نتفلیکس، آمازون، اچ بی او، اپل، اف ایکس، هولو و ... هر روز یک سریال جدید در دسترس هر مخاطبی در هر جای جهان قرار می‌گیرد واقعا توانایی رقابت بسیار سخت است.

در پایان باید این را گفت که مخاطب ایرانی همیشه نشان داده است که نسبت به آثارداخلی بسیار توجه بیشتری دارد و اگر سازندگان سریال‌ها و برنامه‌ها یک موضوع جذاب و غیر تکراری با ساختاری استاندارد را به او عرضه کنند حتما از آن استقبال می‌کنند برای مثال در این اواخر برنامه‌هایی چون صداتو، گل یا پوچ، جوکر، شبهای آهنگی و ... یا سریال «در انتهای شب».

سازندگان داخلی هرچه مخاطب امروزی را جدی‌تر و باهوش‌تر فرض کنند و برای بیننده‌ای که سریال‌ها و برنامه‌های مختلف جهانی را رصد می‌کند، محصول تولید کنند، شانس موفقیتشان بیشتر می‌شود.

برچسب ها: نمایش خانگی ، سریال
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
بهار
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
2
5
دقیقا درسته.سریال ها همه شده شبیه هم.همه فیلمنامه ها از پوست شیر تقلید کردند.از داریوش بگیر تا بازنده.وووو.جالبه ک همه هم ب شکله. فیلم بازنده ک دیگه کپی برابر اصل پوست شیر شده?.اینمه فیلمنامه نویس موفق توی کشور داریم ک میشه ازشون ایده گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
6
11
به نظر من شما اصلا داریوش رو ندیدید فیلم خوب و خوش ساختیه بیننده هم کم نداره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
5
6
فیلم نو و بدیع ساختن کار بسیار سختی است و هر از گاهی فیلمی نو بر روی سینما می آید که البته آنهم وقتی دقت شود کپی خارجی است اما چون مردم اصل خارجی آنرا ندیده اند فیلم ارئه شده بنظرشان جدید مینماید ، اگر خوب بنگریم ۹۹ درصد فیلمها و داسنانها کپی از یکدیگرند و گریزی هم نیست چرا که ساخت فیلم کپی بمراتب آسانتر از ابداع یک داستان و تبدیل آن بفیلم است.
مصرف این ۲ میوه‌ خطر مرگ زودهنگام را کاهش می‌دهد غده تیروئید در بدن چه نقشی دارد؟ (فیلم) حذف صفر از پول ملی؛ تجربه‌ای جهانی با یکصد نمونه مشابه طرز تهیه کباب مرغ با کرفس (یک ناهار مجلسی با نکات) واتس‌اپ چگونه بدون دریافت پول، میلیاردها دلار درآمد دارد؟ ژاپن به عنوان میانجی در روابط ایران و آمریکا؛ آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟ «سوزاندن چهره سربازان کشته‌شده کره‌شمالی» در جنگ؛ اوکراین:امروز تسلیم، فردا مقیم کره‌جنوبی‌ شوید غذای خیابانی در هند؛ پخت املت در دهلی نو (فیلم) احتیاط در تطبیق روایات آخرالزمانی با تحولات خاورمیانه / واقعه شریف ظهور در گرو تقدیر الهی است، نه تدابیر انسانی نوجوان دکل‌نورد، صخره‌نورد شد (فیلم) سفر تاریخی چائوشسکو به ایران؛ از دیدار با رفسنجانی تا سقوط در رومانی زمین؛ بی‌فروغ‌تر از همیشه اختلاف نتانیاهو و موساد درباره حمله به ایران سم آلتمن: ابرهوش‌ مصنوعی باعث افزایش 10 برابری پیشرفت‌های فناوری می‌شود موشک روسی هواپیمای آذربایجانی را سرنگون کرد؟ ادعای تکان‌دهنده منابع دولتی باکو