۱۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۰-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۷۲۳
انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۰-۰۷-۱۴۰۳

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)
باستان‌شناسان ترکیه‌ای موفق شده‌اند در منطقه تاریخی «ملازگرد» که محل وقوع یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخ بوده است، آثار و بقایایی از این نبرد را کشف کنند. این کشف با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و کاوش‌های دقیق انجام شده است.

 باستان‌شناسانی که در پروژۀ حفاری و کاوش میدان نبرد ملازگرد مشغول فعالیت هستند، اخیرا آثاری فیزیکی از این نبرد را کشف کرده‌اند.

به گزارش فرادید؛ نبرد ملازگرد که به عنوان یکی از سرنوشت‌سازترین نبردهای تاریخ شناخته می‌شود، جنگی بود بین امپراتوری بیزانس و امپراتوری سلجوقی که به کاهش قدرت امپراتوری بیزانس در آناتولی و ارمنستان انجامید و مسیر ورود ترکان مسلمان به این منطقه (ترکیه امروزی) را هموار کرد.

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)

این نبرد حدود هزارسال قبل در سال 1071 میلادی در نزدیکی مانزیکرت (نزدیک به ملازگرد امروزی در استان موش ترکیه) رخ داد.

حالا باستان‌شناسان با استفاده از اسکن‌های ژئوفیزیکی و تکنیک‌های اکتشافی پیشرفته، یک بررسی گسترده را در منطقه‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع در دشت ملازگرد انجام داده‌اند و توانسته‌اند مکان دقیق میدان نبرد را مشخص کنند.

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)

نمونه‌ای نوک‌تیرهای کشف شده در میدان نبرد

حفاری‌های صورت گرفته در این مکان نیز منجر به کشف سرپیکان‌ها، تکه‌های شمشیر و نیزه و همچنین سکه‌های طلا و برنز رومی در همان لایۀ خاک شده است. سکه‌های کشف‌شده تصویری از امپراتور رومانوس چهارم دیوژن را نشان می‌دهند که در نتیجۀ این نبرد به اسارت ترکان مسلمان درآمد.

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)

یکی از سکه‌های رومی کشف شده در میدان نبرد

باستان‌شناسان همچنین گردنبندی به شکل صلیب متعلق به قرن یازدهم میلادی، چند مقبره مربوط به جنگجویان مسلمان و صدها شیء فلزی دیگر را از میدان نبرد پیدا کرده‌اند. به گفته هماهنگ‌کننده پروژه، این اشیاء برای نمایش در موزه‌های استان موش آماده خواهند شد.

باستان‌شناسان بقایای نبرد سرنوشت‌ساز «ملازگرد» را کشف کردند(+عکس)

چند مقبره اسلامی کشف شده در نزدیکی میدان نبرد

این پروژۀ باستانشناسی از این جهت اهمین ویژه‌ای دارد که نتایج مفید استفاده از فناوری‌های اسکن جدید را در تحقیقات مربوط به میادین نبرد نشان می‌دهد. تجربیات به کار رفته در این پروژه برای سایر پروژه‌های باستان‌شناسی میادین نبرد نیز بسیار مفید خواهند بود.

ارسال به دوستان
سرقت لاستیک پژو ۲۰۷ با آجر نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله خامنه ای اقامه خواهد شد قهرمان بوکس نمی‌دانست قاتل است تسهیلات مسکن پاسخگوی نیاز‌های جامعه نیست تصویر جدید عسل خاله مادر ارسطو در سریال پایتخت 4 (عکس) سال‌مندی رها شده، سال‌مندان را نمی‌بینیم! احتمال انتقال گرد و غبار از استان‌های همجوار به تهران در اواخر هفته مجری تعلیق شده تلویزیون به آنتن برگشت واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی/ آغاز مرحله جدید ثبت نام وام، از ۲۱ مهر راهکار برون‌رفت بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران از بحران نارضایتی مشتریان و کارکنان انفجار در کارخانه گریس سازی/ یک کشته و ۳ مصدوم اعطای وام مسکن نخبگان با بازپرداخت ماهانه ۴۰ میلیون تومان حمله به خودرو یگان تکاوری در جاده خاش به زاهدان /شهادت ۲ تن از ماموران (+اسامی و عکس) جوابیه مدیر مسئول ماهنامه فیلم به مطلبی منتشر شده در سایت عصر ایران درخواست از رییس قوه قضاییه برای بازنگری در حکم «یوسف فرهادی بابادی» فعال محیط زیست