۱۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۰-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۸۳۷
انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۰-۰۷-۱۴۰۳

زاکانی: ممنوع الخروجی بنده حرف غلطی است

زاکانی: ممنوع الخروجی بنده حرف غلطی است
شهردار تهران درباره اظهار نظر خود در رابطه با سمی بودن بمب‌ها در بیروت افزود: مسئولین مربوط به آن می‌توانند در این مورد توضیح دهند.
شهردار تهران درباره علت عدم سفر خود به مسکو گفت: ممنوع الخروجی بنده حرف غلطی است و تمدید نشدن پاسپورت بنده مثل همان قضیه بلندتر بودن ۸۰ سانتی متری واگن‌هاست.
 
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره اعتراضات رانندگان تاکسی برای تأمین مالی تاکسی‌های برقی، گفت: برقی سازی تهران یک راه بی بازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که رفع ناترازی انرژی کشور و ایجاد زیرساخت‌ها برای از بین رفتن آلودگی و ترافیک تهران حل خواهد شد. ابلاغ قانون برنامه اساس این کار است و قانون هوای پاک این مسیر را الزامی کرده است. ما نیز در این مسیر خرید داخلی و خارجی داریم و زیرساخت‌هایی در شهر ایجاد می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه این زیرساخت به گونه‌ای است که شهروندان در منازل مسکونی نیز بتوانند از شرایط استفاده کنند افزود: باید در ساعات شب از ازدیاد برق استفاده شود. سیستم ما به صورت هوشمند امکان استفاده از برق را در ساعات پیک مصرف نمی‌دهد.
 
زاکانی با بیان اینکه خودروی برقی گرانتر از خودروی بنزینی است اما امسال میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد شد گفت: قانون الزامی را برای دولت تعیین کرده که اگر صرفه جویی شد، بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مبالغی پرداخت شود اما در قانونی که در پایان مجلس یازدهم تصویب شد، سازمانی را پیشنهاد دادند که زیر نظر رییس جمهور به صورت پیشینی با تضمین مجموعه‌های مختلف امکان پرداخت را فراهم کند. برقی سازی اراده شهید رئیسی و دولت ایشان بود و کار پیش رفت و امروز اراده دولت آقای پزشکیان است و در دیدار دو روز پیش با وزیر صمت، ایشان  اعلام کرد که راهی جز این نداریم.
 

جزئیاتی از رقم تسهیلات خرید تاکسی‌های برقی

وی ادامه داد: اولین خریدی که انجام شد از کرمان خودرو به تعداد ۱۷۱ دستگاه بود که قیمت هر خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است؛ از این رقم ۴۰۰ میلیون تومان توسط راننده پرداخت می‌شود. بخشی از این خرید همان تاکسی فرسوده به صورت میانگین ۱۵۰ میلیون تومان است و جز این، دو وام برای رانندگان پیش بینی شده که وام ۶۰۰ میلیون تومانی با سود هشت درصدی و وام ۳۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی هم با سود هشت درصد بود.
 
تلاش ما باز کردن مسیری است که ماده ۱۲ و قاعده امروز بتواند کمک کند. حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار باید طبق این قاعده پرداخت می‌شد که نیمی از مبلغ خودرو بر این اساس مستهلک می‌شود.
 
زاکانی با بیان اینکه ما در مسیر گرفتن این تسهیلات هستیم که بنده دو نوبت در دولت در این خصوص صحبت کردم، گفت: ما قول پیگیری دادیم و حق آنهاست که پیگیری کنیم. من در دولت با آقای پزشکیان و آقای عارف و برخی وزرا صحبت کردم. یک کارگروه پنج نفره با حضور وزیر صمت، نفت، نیرو، بنده و با محوریت آقای پورمحمدی تشکیل شد. بنده هفته قبل هم در مورد موضوع صحبت کردم و آقای پورمحمدی اعلام کرد که موضوع و مبلغ در حال کارشناسی است. رانندگان می‌توانند از این شرایط استفاده کنند و امیدوارم سریعتر عملیاتی شود.
 
وی ادامه داد: برای تسهیل این امر ما پولی را داشتیم و بر اساس مجوز قانونی بودجه رقمی در نظر گرفتیم که از صندوق کارآفرینی وام بگیریم. ما به نمایندگی از رانندگان این رقم را بر اساس چارچوب مقرر از ماده ۱۲ تسویه می‌کنیم و رانندگان درگیر آن نمی‌شوند.
 
زاکانی با بیان اینکه صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان وام می‌دهد که سهم هر خودرو ۵۰۰ میلیون تومان است، تأکید کرد: کلا طرف حساب، شهرداری خواهد بود و تسویه آن از محل ماده ۱۲ است. بعد از تسویه، رقم برای رانندگان بعدی در نظر گرفته خواهد شد. در حال رایزنی با صندوق هستیم و دستورالعمل آماده شده و به رانندگان نوید می‌دهیم که به زودی این اقدام انجام شود؛ اما اصل کار صندوق است.
 
شهردار تهران افزود: خودروهایی که ما وارد می‌کنیم مدل تسویه متفاوتی دارد و یک سال و نیم تنفس در نظر گرفته شده و راننده با همان رقم اولیه وارد مشارکت می‌شود و خودرو را تحویل می‌گیرد. همچنین به اقتضای دریافتی که از ماده ۱۲ صورت می‌گیرد قدرالسهم مناسبی برای راننده به میزان ۵۰۰ میلیون تومان صفر خواهد شد.
 
شروع کار با ماست و اولین گروه در گمرک است که ترخیص خواهد شد و در یک شرکت سهامی عام ثبت می‌شود. رانندگان سهام‌دار آن خواهند بود و هم قدرالسهم رانندگی و هم خودرو و هم سود سالیانه شرکت را دریافت خواهند کرد. مردم هم می‌توانند از شرکت سهام بخرند.
 
زاکانی با بیان اینکه تمام خودروها خدمات پس از فروش دارند، یادآور شد: خدمات پس از فروش خودروهایی که ما وارد می‌کنیم با طرف چینی است که انجام می‌شود. دو تراموای چرخ لاستیکی در کنار تعدادی اتوبوس در حال بارگیری است و نزدیک به یک ماه آینده وارد می‌شود. برای هزار و ۱۸۴ واگن نیز قرارداد بستیم که اولین رام بهمن ماه وارد خواهد شد. 
 
شهردار تهران در ادامه همچنین با اعلام اینکه ناوگان اتوبوسرانی ما هم فرسوده و هم بسیار کم است، تأکید کرد: سه سال پیش ۸۶۰ اتوبوس در گردش داشتیم و امروز دو هزار و ۲۰۸ اتوبوس در گردش داریم و با اینکه دو و نیم برابر شده باز تعداد کم است و امیدواریم تا پایان سال تعداد اتوبوس‌ها به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد. ما قرارداد را بستیم و پول را برای ارز واریز کردیم و کارها انجام شده البته در کوچه پس کوچه‌های بروکراسی کشور قرار گرفته و کند پیش می‌رود. رسانه‌ها می‌توانند مطالبه کنند که بسیار کمک‌کننده خواهد بود تا خواسته‌های جدی مردم عملیاتی شود.
 
زاکانی با بیان اینکه طرف چینی ۳۴۳ میلیون یورو ضمانت نامه رسمی بانکی به ما داده است، گفت: برخی صحبت‌ها صورت می‌گیرد که بنده هم تعجب می‌کنم. گفتند واگنی که ما خریدیم ۸۰ سانتی متر بلندتر از تونل‌هاست و گفتند چگونه می‌خواهید این واگن‌ها را کوتاه کنید؟ ما گرفتار این حرف‌ها هستیم. برخی هم می‌گویند برق برقی‌سازی را از کجا تأمین می‌کنید؟ برخی هم می‌گویند پس خرید داخلی چه می‌شود؟ اینها در حالیست که ما خرید داخلی هم انجام دادیم اما مشکل ترافیک و آلودگی هوا دیگر کشش ندارد. همراهی‌های دولت بسیار زیاد است.
 
شهردار تهران در مورد انتصابات در شهرداری نیز گفت: موضوع بحث امروز ما نیست و انتصابات طبق روال به صورت عادی انجام می شود.
 
زاکانی با اشاره به پایدار شدن قرارداد با چین گفت: بخشی از پیش پرداخت انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است. وزارت صمت و بانک مرکزی تمام اهتمام خود را به کار بسته‌اند که این اتفاق رقم بخورد؛ اما تا زمانی که پرداخت نشود قرارداد رسمی نخواهد شد. ما بخشی را پایدار کردیم و تا هفته‌های آینده مابقی بخشی دیگر نیز پایدار خواهد شد و طرف چینی اعلام کرده پس از پایدار شدن ماهانه، ۴۰۰۰ تاکسی تحویل می‌دهد.
 
شهردار تهران درباره اظهار نظر خود در رابطه با سمی بودن بمب‌ها در بیروت افزود: مسئولین مربوط به آن می‌توانند در این مورد توضیح دهند.
 
وی در مورد باغ گیاه شناسی نیز با تاکید بر اینکه موضوع مربوط به شهرداری نیست، تأکید کرد: بعد از مجوزهای صادر شده میراث فرهنگی مصوبه‌ای داشته و قانون مشخص کرده که اگر چنین مجوزی باشد باید موانع جبران شود. هماهنگی‌هایی صورت گرفته و تفاهمات انجام شده است.
 
زاکانی با اشاره به باز بودن درهای مترو در روزهای اخیر، گفت: تعداد زیادی از قطارها دی سی و مربوط به دهه ۷۰ است و بازسازی اساسی صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنیم تا شرایط جبران شود. قطارهای دی سی پلاس که بازسازی شدند وضعیت خوبی دارند و امیدواریم روند بازسازی و واردات قطارها هم تسریع شود.
 

از مردم می‌خواهیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ به شهرداری تهران اعلام کنند

شهردار تهران با بیان اینکه ما هر شب گزارشی از وضعیت پله‌های برقی دریافت می‌کنیم، افزود: تمام گزارشات در چند بخش صحت سنجی می‌شود. ما از مردم می‌خواهیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ به ما اعلام کنند. هر اتفاقی بیفتد بازرسی شهرداری نظارت تکمیلی انجام می‌دهد و علاوه بر این نظارت درونی دستگاه‌ها هم صورت می‌گیرد.‌ همه باید تلاش کنیم که گره از آلودگی هوا و حمل و نقل شهر باز شود.
 

در پارک لاله و قیطریه ما درختی قطع نکردیم و دروغ گفتند

وی با اعلام اینکه قطع درختی که در سال ۹۷ در خیابان ولیعصر(عج) انجام شد به نام ما نوشتند، گفت: در پارک لاله و قیطریه ما درختی قطع نکردیم و دروغ گفتند.
 
شهردار تهران افزود: من امروز حاضر بودم در مورد مسکن توضیح دهم؛ اما آقای چمران تماس گرفت که تنها در مورد سوریه صحبت شود. موضوعی که مطرح شد سوال نبود و سوال رویه‌ای دارد و باید بر اساس ماده ۸۳ فرد تذکر دهد و رئیس شورا رسما به شهرداری ارائه دهد و اگر فرد از پاسخ شهرداری قانع نشد، سوال مطرح شود. آقای چمران هم به بنده گفت آن مورد سوال نیست اما بنده گفتم در صحن توضیح خواهم داد چراکه قرارگاه جهادی مسکن افتخار شهر است و توانستیم ۲۸۵ هزار واحد مسکن را به نتیجه برسانیم.
 
زاکانی ادامه داد: وظیفه شهرداری ساخت مسکن نیست و ما مجوز می‌دهیم. این سازنده است که می‌گوید می‌خواهد بسازد یا نه. کار ما تسهیل گری برای نجات مردم است و این افتخار شهرداری است. عبور از گلوگاه کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۱۲ روند بسیار سختی است و وقتی چند ده هزار پروانه می‌گیرد مسیری را در قانون شهر و کشور دارد که کار شبانه‌روزی برای آن صورت گرفت که ابهامات را پاسخ خواهم داد.
 
وی افزود: ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به سازمان نوسازی شهرداری است و برای ۲۵ هزار واحد نیز مجوزها در حال دریافت است. این واحدها هم برای کارکنان است و هم مسکن استطاعت‌پذیر برای عموم جامعه. شهرداری باید خدمت به مردم را تسهیل‌گری کند.
 
زاکانی ادامه داد: این کار ابداعی و کمک کننده بود؛ اما کار ساده‌ای نبود. برای یک واحد هم باید تلاش کرد حال چه رسد به این تعداد واحد که بسیار زیاد بود. به لطف الهی مسیری که طی کردیم بر اساس گزارشات دولت سابق قیمت مسکن را ثابت کرد.‌ اگر ساخت و ساز نبود، قیمت‌ها بالا می‌رفت. فاجعه‌ای که در گذشته در تهران اتفاق افتاده بود، هم پایتخت را به سمت ویرانی می‌برد و هم مردم را به سمت حاشیه؛ اما مسیر هموار شد. 
 
وی با بیان اینکه برای تابلوهای موزه امام علی(ع) ۱۰۰ سال قدمت تعیین شده است، گفت: آنچه مطرح می‌کنند از اساس غلط است. در آیین نامه سال ۸۱ قدمت ۱۰۰ ساله مطرح شده است و رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری موارد را دقیق اعلام کرد. شهرداری مگر معطل ۸۰ میلیون تومان است؟ باید آیین نامه را دقیق مطالعه کرد.
 
فروش این آثار اگر در کشور رواج پیدا کند و آثار هنرمندان مطرح شود، عرصه بزرگی را با پیوست اقتصادی ایجاد می‌کند و بازی بزرگی است که دولت باید پرچم دار آن باشد. دولت هم از گذشته و امروز دنبال آن است که حاصل دسترنج هنرمندان در دنیا عرضه شود. همه کشورها به دنبال این موضوع هستند و من از برخی موارد تعجب می‌کنم.
 
زاکانی با اعلام اینکه قانون برای ساخت مسکن وجود دارد، تأکید کرد: موضوع هتل ولنجک در کمیسیون ماده پنج تصویب و به شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. زیر امضای این مصوبه اعلام شده بود که باید به شورای عالی ارجاع شود اما دیوان اعلام کرد که باید تصویب شود و به اتفاق آراء تصویب شد.
 
وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم شهرداری وجود داشته باشد که در مورد مسائل با این جزییات پاسخ دهد و گفت: موضوع توییت یکی از مدیران شهرداری به عضو شورا را رسیدگی خواهم کرد.
ارسال به دوستان
تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها علیه روسیه؛ اتهام جدید: جرایم سایبری محسن رضایی: شورای امنیت سازمان ملل به نتانیاهو اولتیماتوم دهد هشدار سفارت آمریکا به کارکنان خود در سرزمین‌های اشغالی آزادراه منجیل - رودبار؛ یک پروژه ناتمام با تهدید جدی برای ایمنی پیام رهبر انقلاب در پی شهادت سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان یمن: سه عملیات نظامی انجام دادیم یک سوم فلسطین اشغالی زیر آتش حزب‌الله حمله حزب الله با موشک فادی ۴ به پایگاهی هوایی در حومه تل آویو کره‌جنوبی از موشک بالستیک هیونمو-۵ رونمایی می‌کند هشدار زرد هواشناسی: بارش‌های شدید و گسترده در راه است اردوغان: نتانیاهو هم مانند هیتلر متوقف خواهد شد رونالدو گل زد، النجدی بیهوش شد؛ مصدومیت عجیب در بازی النصر (+عکس) سایپا به زودی فروش این خودرو فرانسوی را آغاز می کند (+عکس و مشخصات خودرو) آلودگی هوا رشد مغز کودکان را مختل می‌کند ترور نصرالله، تکرار یک اشتباه تاریخی؛ مقاومت همچنان ادامه دارد