۲۳ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۳-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۱۷۴
انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۳-۰۷-۱۴۰۳

در اسکار بین‌المللی ۲۰۲۵ کدام کشورها بیشترین شانس را دارند؟

در اسکار بین‌المللی ۲۰۲۵ کدام کشورها بیشترین شانس را دارند؟
در حالی که امسال ۸۵ کشور فیلم‌های خود را به اسکار معرفی کرده‌اند و آکادمی هنوز فهرست فیلم‌های تایید شده برای حضور در رقابت بخش بین‌المللی سال ۲۰۲۵ را منتشر نکرده است، اما به روال هر سال شهرت جهانی این بخش موجب می‌شود تا بازار حدس و گمان‌ها گرم باشد.

مهر نوشت: با گسترش اعضای بین‌المللی آکادمی، هر مراسم اسکار جهانی‌تر می‌شود و فیلم‌های غیرانگلیسی زبان شهرت بیشتری پیدا می‌کنند.

به گزارش ورایتی، در حالی که امسال ۸۵ کشور فیلم‌های خود را به اسکار معرفی کرده‌اند و آکادمی هنوز فهرست فیلم‌های تایید شده برای حضور در رقابت بخش بین‌المللی سال ۲۰۲۵ را منتشر نکرده است، اما به روال هر سال شهرت جهانی این بخش موجب می‌شود تا بازار حدس و گمان‌ها گرم باشد.

منتقدان ورایتی به رسم هر سال فهرست پرامیدترین فیلم‌های بخش بین‌المللی را چنین معرفی کرده‌اند:

۱.« امیلیا پرز» از فرانسه

۲.« من هنوز اینجا هستم» از برزیل

۳. «دانه انجیر معابد» از آلمان

۴. «دختری با سوزن» از دانمارک

۵.« نی کپ» از ایرلند

و در رده بعدی این فیلم‌ها را جای داده‌اند:

۶.« داهومی» از سنگال

۷. «فلو» از لتونی

۸.« گرند تور» از پرتغال

۹.« سوجو» از مکزیک

۱۰. «آرماند» از نروژ

فرانسه بالاخره با هماهنگ کردن استراتژی انتخاب نماینده خود برای بخش فیلم بین‌المللی اسکار، امسال فیلم موزیکال جنایی ژاک اودیار با عنوان «امیلیا پرز» را به اسکار معرفی کرد. این نشان دهنده یک تغییر قابل توجه در کمیته انتخاب فرانسه است که سال ۲۰۲۳، «طعم چیزها» را به جای «آناتومی یک سقوط» برنده نخل طلا به اسکار فرستاد و سال ۲۰۲۱ «تیتان» برنده نخل طلا را به جای «اتفاق» به عنوان نماینده خود انتخاب کرد. با توجه به اینکه غول استریمینگ نتفلیکس از «امیلیا پرز» پشتیبانی می‌کند و فیلم در حال حاضر سر و صدای زیادی در بخش‌های مختلف از جمله بهترین فیلم ایجاد کرده، شاید سال ۲۰۲۵ سالی باشد که فرانسه به ناکامی بیش از ۳۰ ساله خود در اسکار پایان دهد. این کشور آخرین بار سال ۱۹۹۲ برای فیلم «هندوچین» جایزه اسکار را دریافت کرد.

در مقابل، انتخاب هند می‌تواند جای تعجب داشته باشد زیرا این کشور به جای انتخاب نایب قهرمان کن «همه آنچه به عنوان نور تصور می‌کنیم» پایال کاپادیا، «خانم های لااپاتا» را انتخاب کرد. این تصمیم یادآور انتخاب غم‌انگیز «RRR» در سال ۲۰۲۲ است که یکی دیگر از فیلم‌های هندی تحسین‌شده در سطح بین‌الملل به دلیل سیاست و زبان نادیده گرفته شد. با این وجود، با توجه به اینکه جوناس فیلمز و سایدشو توزیع کننده این فیلم هستند، این امید وجود دارد که «همه آنچه به عنوان نور تصور می‌کنیم» بتواند در بخش‌های دیگر نامزدی کسب کند.

انتظار می‌رود فیلم ارسالی برزیل یعنی درام هیجان‌انگیز والتر سالس با عنوان «هنوز اینجا هستم» هم در شاخه‌های دیگر آکادمی مورد توجه قرار بگیرد. این فیلم تمام عناصری را که برای ورود به بخش رقابت‌های اصلی لازم است، دارد و بهترین کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر زن برای فرناندا تورس می تواند برای آن متصور باشد و حتی طنین احساسی قدرتمند آن نیز می‌تواند عاملی باشد که در صورت تبلیغ بیشتر بتواند وارد بخش بهترین فیلم هم بشود و موفقیت «آناتومی یک سقوط» و «منطقه مورد علاقه» ۲ فیلم غیرانگلیسی زبان را که نامزد بخش بهترین فیلم هم شدند، تکرار کند.

در همین حال، محمد رسول اف، پس از موفقیت فیلمش «دانه انجیر معابد» که جایزه ویژه جشنواره کن را دریافت کرد، با توجه روبه رو شده و آلمان که سال ۲۰۲۲ با فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ادوارد برگر این جایزه را به خانه برد، این درام را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده است.

برای یک کشور غیرعادی نیست که فیلمی را به اسکار ارسال کند که کاملاً به زبان مادری خود نباشد. در سال‌های اخیر دانمارک «عنکبوت مقدس» را که تقریباً به طور کامل به زبان فارسی بود و «فرار» یک مستند انیمیشن چندزبانه انگلیسی، دانمارکی، دری، سوئدی و روسی را به اسکار فرستاد. «منطقه مورد علاقه» برنده سال پیش که به زبان آلمانی است و در لهستان فیلم‌برداری شده، به دلیل سرمایه‌گذاران بریتانیایی و نویسنده و کارگردانش جاناتان گلیزر، نماینده بریتانیا بود و امسال موزیکال اسپانیایی زبان «امیلیا پرز» به نمایندگی از فرانسه و انیمیشن صامت «فلو» از لتونی به اسکار معرفی شده‌اند.

طبق قوانین آکادمی، فیلمی می‌تواند به عنوان نماینده رسمی یک کشور انتخاب شود که توسط تهیه کنندگان یا شرکت‌های آن کشور تامین مالی شده باشد یا اکثریت عوامل تولید آن متعلق به آن کشور باشند.

ارسال به دوستان
حضور رئیس پلیس راهور فراجا فردا سه شنبه، در صحن شورای شهر تهران تهران پارسال فقط ۱۰ روز هوای پاک داشت پاسخ صداوسیما به مدیر تلویزیون دولتی ترکیه که گفت: شبکه فارسی راه اندازی می‌کنیم، باید ایران را اذیت کنیم (+عکس) چطور می‌توانیم ۱۱۵ ساله شویم؟ هشدار درباره پیامک‌های جعلی واریز کمک معیشت/ چه اقداماتی بعد از نصب بدافزار روی تلفن همراه باید انجام شود؟ پوردهقان نماینده مجلس : ریجیستری آیفون خواست و دغدغه مردم است / وعده وزیر ارتباطات برای حل مشکل فیلترینگ و ریجستری کدام دهک ها می توانند وام فوری ۱۵۰ میلیونی بگیرند ؟ افشاگری پورمحمدی از کشف ۲۰۰ عملیات جاسوسی و خرابکاری اقتصادی در ایران / انفجار پیجرها یک عملیات پیچیده و اطلاعاتی بود ‌استفاده بهتر از واکسن‌ها می‌تواند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد سخنگوی دولت : برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید چرا در متروی تهران سرویس بهداشتی وجود ندارد؟ اتحادیه اروپا ۷ فرد و ۷ نهاد ایرانی را تحریم کرد / ایران‌ایر و ماهان‌ایر به لیست اضافه شدند تکذیب شایعه‌ تصادف شدید امین حیایی بازیگر دستگیری ۲ تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان / کشف سلاح های جنگی و انفجاری ناسا دروغ نمی‌گفت / داده‌های داخلی انتشار متان از آرادکوه را تأیید می‌کند