۲۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۴۳۲
انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳

نفت سنگین ایران ارزان تر شد

نفت سنگین ایران ارزان تر شد
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سپتامبر، به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسید که در مقایسه با ۷۷ دلار و ۶۳ سنت در اوت، ۴ دلار و ۴ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش داشت.
قیمت نفت سنگین ایران همسو با سایر گریدهای تشکیل دهنده سبد نفتی اوپک، در سپتامبر کاهش یافت که دومین کاهش ماهانه متوالی آن بود.
 
به گزارش ایسنا، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سپتامبر، به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسید که در مقایسه با ۷۷ دلار و ۶۳ سنت در اوت، ۴ دلار و ۴ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۱ دلار و ۸۵ سنت در مقایسه با ۸۲ دلار و ۳۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.
 
ارزش سبد نفتی اوپک در سپتامبر، ۴ دلار و ۸۲ سنت معادل ۶.۱ درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۲ دلار و ۲ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۸۲ دلار و ۱۲ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، رسید.
 
طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در سپتامبر، به ۲۶.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۰۴ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت. تولید نفت در ایران و کویت افزایش داشت، در حالی که در لیبی، عراق، نیجریه و عربستان سعودی کاهش پیدا کرد.
 
همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، ۴۷ هزار بشکه در روز افزایش داشت.
 
بر اساس آمار منابع ثانویه، تولید نفت ایران در سپتامبر، با ۲۱ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۳۱۶ میلیون بشکه در روز رسید.
 

پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت کمتر شد

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را بر اساس آماری که از ابتدای سال تاکنون داشته است، کمتر کرد و همچنین پیش‌بینی رشد تقاضا برای سال میلادی آینده را هم کاهش داد که سومین بازبینی نزولی متوالی برآوردهای این گروه است.
 
در گزارش اوپک آمده است: تقاضای جهان برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که کمتر از رشد ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز است که ماه گذشته تخمین زده شده بود.
 
بین موسسات پیش‌بینی کننده درباره رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴، اختلاف نظر گسترده‌ای وجود دارد که تا حدودی به دلیل اختلاف بر سر تقاضای چین و روند روی آوردن به سوخت‌های پاک‌تر است. اوپک همچنان بالاترین نرخ رشد را برای تقاضا برای نفت پیش‌بینی می‌کند.
 
چین در تنزل برآوردها از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، نقش عمده‌ای داشته است و اوپک، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای این کشور برای نفت را از ۶۵۰ هزار بشکه در روز، به ۵۸۰ هزار بشکه در روز بازبینی کرد. هر چند تدابیر محرک مالی دولت چین، از تقاضا در سه ماهه چهارم حمایت خواهد کرد اما استفاده از نفت همچنان با موانع ناشی از مشکلات اقتصادی و حرکت به سوی سوخت‌های پاک‌تر مواجه است.
 
بر اساس گزارش رویترز، اوپک همچنین، برآورد رشد تقاضای جهانی برای سال ۲۰۲۵ را از ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز، به ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد.
برچسب ها: نفت سنگین ، ایران ، ارزان
ارسال به دوستان