۲۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۴۵۳
انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران
واشنگتن پست گزارش داده نتانیاهو به کاخ سفید اطمینان داده تنها سایت ها و زیر ساخت های نظامی ایران را مورد حمله قرار می دهد. حمله با استفاده از نیروی هوایی، ریسک زیادی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

رسانه های غربی می گویند پس از محدود کردن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران، بایدن و نخست وزیر اسرائیل به نقطه تفاهم مشترکی بر سر مختصات حمله اسرائیل به ایران رسیده اند و بر همین اساس بایدن با تقویت سامانه های پدافندی اسرائیل با ارسال یک سامانه پدافندی "تاد" با نزدیک به 100 نیروی عملیاتی آمریکا به اسرائیل، موافقت کرده است.

به گزارش عصرایران، بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا، نتانیاهو اقدامات برنامه ریزی شده خود را برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات آمریکا با حمله به صرفا تاسیسات و زیرساخت های نظامی ایران محدود کرده و به جو بایدن گفته حمله اسرائیل علیه ایران، شامل سایت های غیرنظامی اعم از هسته ای و زیر ساخت های انرژی نخواهد شد.

گزارش واشنگتن پست، به نقل از دو مقام آشنا با این موضوع، از جمله یکی از مقامات آمریکایی، این عقب نشینی نتانیاهو را به عنوان یک عامل کلیدی در تصمیم آمریکا برای ارسال یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته ضد موشک بالستیک (سامانه تاد) به اسرائیل عنوان کرده است.

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران

البته این سامانه از 5 سال پیش در اسرائیل فعال بوده و از جمله یکی از این سامانه ها در پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل فعال است که ایران دو مرتبه در عملیات های وعده صادق 1 و 2  موشک های خود را بر این پایگاه فرود آورده است.

واشنگتن پست نوشته: دولت بایدن نگران است که هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای و یا انرژی ایران، با پاسخ شدید متقابل ایران مواجه شده و این تشدید تنش ها در آستانه انتخابات آمریکا، جرقه یک جنگ گسترده‌تر منطقه ای را بزند. 

به گزارش واشنگتن پست، نتانیاهو در تماسی برای گفتگو درباره برنامه‌های اسرائیل در 8 اکتبر گذشته به بایدن گفت که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای محدود کردن حملات خود تنها به سایت‌های نظامی ایران است.

پیش از این تصور می‌شد که اسرائیل در حال بررسی حملاتی به زیرساخت‌های نفتی یا سایت‌های هسته‌ای ایران است که هر دو مورد با مخالفت ایالات متحده روبرو است؛ به دلیل پتانسیل تشدید درگیری‌ها از جمله اقدامات تلافی‌جویانه ایران با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در اسرائیل یا سایر کشورهای منطقه‌ای همسو با غرب.

به گفته یکی از مقامات مورد اشاره در این گزارش، حمله اسرائیل به ایران جوری طراحی شده که باعث تشدید تنش نشده و تاثیری در انتخابات آتی آمریکا برجای نگذارد. 

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران

ناظران آمریکایی این بیم را دارند که نتانیاهو برای اینکه شانس انتخاب ترامپ در انتخابات آتی بالا برود، با تشدید تنش و جنگ در منطقه، زمینه ای برای پیروزی ترامپ در انتخابات فراهم کند.

حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران می‌تواند منجر به افزایش قیمت انرژی شود، در حالی که حمله به تاسیسات هسته‌ای نیز ممکن است درگیری را گسترده‌تر کند و آمریکا را نیز به صورت مستقیم وارد درگیری کند. 

در چنین فضایی رای دهندگان آمریکایی می توانند نارضایتی خود را در پای صندوق های رای ابراز کنند و این مساله به ضرر کامالا هریس و به نفع دونالد ترامپ خواهد بود.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچنین با واشنگتن برای جلوگیری از حمله اسرائیل به سایت‌های نفتی ایران لابی کرده‌اند، زیرا نگران هستند که تاسیسات نفتی خودشان نیز در صورت تشدید درگیری‌ها مورد حمله قرار گیرد.

در واکنش به این گزارش دفتر نتانیاهو اعلام کرده که در عملیات پیش روی اسرائیل علیه ایران، نیازهای امنیتی تل آویو بر هر محاسبات دیگری غلبه خواهد داشت.

این دفتر در بیانیه ای گفته: " ما به نظر دولت آمریکا گوش می دهیم، اما تصمیمات نهایی خود را بر اساس نیازهای امنیت ملی اسرائیل خواهیم گرفت."

مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که مواضع "معتدل‌تر" نتانیاهو نگرانی های آمریکا را کمتر کرده و بایدن را بر آن داشته است که با ارسال یک سامانه موشکی دفاعی در ارتفاع بالا ((THAAD به اسرائیل موافقت کند تا از آن در برابر هرگونه حمله تلافی جویانه ایران در پاسخ به اسرائیل محافظت کند. 

پنتاگون روز یکشنبه تایید کرد که در حال ارسال یک باتری تاد به همراه حدود 100 سرباز برای راه اندازی این سیستم است. این سیستم قرار است روز سه شنبه (امروز) وارد اسرائیل شده و ظرف مدت 24 ساعت عملیاتی شود.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که اسرائیل محدوده زمانی حمله خود را باز نگه می‌دارد، اگرچه یکی از مقامات گفت که این اقدام قبل از انتخابات 5 نوامبر آمریکا انجام خواهد شد و این اقدام را "یکی از مجموعه حملات اسرائیل" توصیف کرد.

محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران

واشنگتن پست به نقل از یک منبع نزدیک به نتانیاهو گفت که نخست وزیر در حال هماهنگی با ایالات متحده است اما قبل از شروع حمله منتظر تایید کاخ سفید نخواهد بود.

دفتر یکی از وزرای کابینه نتانیاهو نیز به تایمز اسرائیل گفت که نتانیاهو قرار بود دوشنبه شب یک نشست امنیتی در مقر نظامی کریا در تل آویو برگزار کند.

این نشست آخرین جلسه ای بود که ظاهرا برای بحث در مورد حمله قریب الوقوع اسرائیل برگزار شده، هرچند گزارش ها حاکی از آن است که در مذاکرات قبلی از وزرا درخواست نشده بود تا طرح ها را تایید کنند.

 

ارسال به دوستان