۲۵ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۷۵۱
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳

کدام شهرها رهبران آینده خواهند بود؟

کدام شهرها رهبران آینده خواهند بود؟
موفقیت شهرها در آینده باید بیشتر بر موضوعاتی همچون اقدامات آب‌وهوایی و تغییرات جمعیتی تمرکز داشته باشد که داده‌ها نشان می‌دهد پاریس، ونکوور و سنگاپور شهرهای پیشروی آینده در این زمینه هستند.

شهرها برای موفقیت در آینده و جذب سرمایه‌گذاری باید بیشتر روی موضوعاتی همچون اقدامات آب‌وهوایی و تغییرات جمعیتی تمرکز و فراتر از شاخص‌های سنتی از جمله عملکرد اقتصادی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای جذب سرمایه‌گذاری عمل کنند. بر اساس یک ردیاب شهرهای رقابتی جدید، پاریس، ونکوور و سنگاپور از جمله شهرهایی هستند که در آینده پیشرو خواهند بود.

تمرکز بر کنش‌های اقلیمی

به گزارش ایمنا، «ردیاب بازتعریف رقابت‌پذیری شهری» برای سنجش شهرهایی با بهترین موقعیت برای موفقیت بلندمدت، ۶۳ شهر را مطابق با ۳۷ شاخص موفقیت در آینده مورد بررسی قرار داد که حدود یک‌چهارم آن‌ها بر اقدامات آب‌وهوایی متمرکز هستند. این شاخص‌ها شامل چهار حوزه ارزیابی کلیدی برای رقابت شهرها می‌شوند که عبارتند از:

جذابیت سرمایه‌گذاری

دارایی‌ها و زیرساخت‌ها

زیست‌پذیری و دوست‌داشتنی بودن

مدیریت شهری و حکمرانی

پاریس، ونکوور و سنگاپور به دلیل عملکرد روشن در زمینه عوامل حیاتی برای موفقیت بلندمدت از جمله خطر سیل و دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر در کنار سایر مسائل مهم هم‌چون تغییرات جمعیتی و زیست‌پذیری، بهترین جایگاه‌ها را به خود اختصاص دادند. شهرهای دیگر بر اساس آمادگی برای موفقیت در آینده در جایگاه‌های دیگر با عناوین «رهبر»، «مدعی رهبری»، «در حال ظهور» یا «مشتاق» طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل حاضر با تکمیل بعضی از مفروضات سنتی در مورد شهرهای رقابتی جهانی، نشان داد که شهرهای رهبر آینده ممکن است به‌طور کامل متفاوت از شهرهای موفق امروز باشند. لیما، بزرگ‌ترین شهر پرو، پیشرو برای جذابیت سرمایه‌گذاران است و پتانسیل بالایی را برای به چالش کشیدن شهرهای قدرتمند سنتی نشان می‌دهد، پرو نیز به‌عنوان یک رهبر منطقه‌ای در امور مالی سبز رشد خواهد کرد.

شهرهایی همچون سئول، ملبورن و بوئنوس آیرس نیز در اقدامات اقلیمی و انعطاف‌پذیری پیشرو خواهند بود و پیشتاز جذابیت برای سرمایه‌گذاران هستند. بارسلونا، برلین و تورنتو شواهد قوی از ترویج فراگیری و برابری را نشان دادند که عامل اصلی موفقیت در آینده است، با این حال تنها ۲۹ درصد از شهرها امتیاز خوبی در فراگیری کسب کردند که این امر نشان‌دهنده نیاز جهانی به بهبود عمده در این زمینه است.

این ردیاب همچنین نشان‌دهنده میزان تأثیر فعلی تغییرات آب‌وهوایی بر شهرها است. بانک جهانی تخمین می‌زند که تعداد افراد آسیب‌پذیر در برابر سیل به ۱.۸ میلیارد نفر رسیده و تخمین زده شده است که تعداد شهرهایی که در معرض دمای شدید (۳۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر) قرار دارند تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد.

ارتباط روبه‌رشدی بین شهرهایی با تاب‌آوری آب‌وهوایی قوی و طرح‌های کاهش اثر تغییرات اقلیمی، همچنین پتانسیل آن‌ها برای جذب و حفظ سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار و استعداد وجود دارد. ردیاب نشان داد که ۷۶ درصد از شهرهای مورد مطالعه دارای برنامه‌های استراتژی آب‌وهوایی به‌خوبی توسعه‌یافته هستند، با این حال شهرها باید آن‌ها را عملی کنند، زیرا فقدان مدیریت ریسک‌های آب‌وهوایی برای رقابت جهانی شهر مضر خواهد بود.

میامی یکی از شهرهایی است که طبق این مطالعه اقدامات روشنی برای مدیریت شرایط قرار گرفتن در معرض خطرات آب‌وهوایی انجام داده است. این شرکت یک صندوق همیشگی ۴۰۰ میلیون دلاری برای تأمین مالی تاب‌آوری آب‌وهوایی راه‌اندازی کرده است که به ساخت پمپ‌های آب بیشتر، سیستم‌های دفاع در برابر سیل و دیگر زیرساخت‌های حیاتی کمک می‌کند. در حالی که به‌طور تقریبی نیمی از شهرهای مورد مطالعه دارای افسران ارشد پایداری یا تاب‌آوری هستند، میامی با استخدام نخستین مدیر ارشد گرمایی در جهان یک قدم فراتر رفته است.

قابل‌توجه اینکه شاخص‌های سنتی اقتصادی و زیرساختی بیش از این برای سنجش رقابت‌پذیری بلندمدت شهرها کافی نیستند. شهرها باید از تغییرات اقلیمی گرفته تا امنیت انرژی و آب، در هر جنبه‌ای از برنامه‌ریزی و عملیات شهری انعطاف‌پذیری ایجاد کنند، در غیر این صورت با خطر فقدان جذابیت برای سرمایه‌گذاران و شهروندان مواجه هستند.

شهرها با محافظت از مردم و دارایی‌های خود و در عین حال جذب سرمایه‌گذاری، در درازمدت موقعیت بهتری خواهند داشت. شهرهای جدید و نوظهوری نیز وجود دارند که در ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر شرایط شدید آب‌وهوایی همچون امواج گرمایی شدید، سیل و به چالش کشیدن نیروگاه‌های سنتی پیشرو هستند.

برچسب ها: شهرت ، رهبر
ارسال به دوستان
چرا در صادرات خودرو موفق نیستم؟  آیا آمریکا می تواند به سلطه چین در بازار انرژی خورشیدی پایان دهد؟ وزیر ارتباطات : قسمتی از دلایل کاهش سرعت اینترنت ، به شرایط منطقه و وضعیت سایبری برمی‌گردد/ لایحه «حریم خصوصی کاربران» در حال نهایی شدن است سفر به ایران قدیم؛ جاده کرج 100 سال قبل(عکس) استعفای مدیر مدرسه ای که مادری به ازای شهریه فرزندش آن را نظافت کرد معمای پرواز پهپادها بر فراز جنگنده‌های F22 دیدنی های امروز؛ از جشن تولد پادشاه تایلند تا عبور دشوار از مرز سوریه و لبنان چرا وقتی قهوه می‌خوریم، عصبی می‌شویم؟ بیژن عبدالکریمی : طی این ۴۰سال همه نیروها و گفتمان‌ها از قطار انقلاب پیاده شده‌اند فشار دلار بر بازار طلا ماندنی است؟ راز سازگاری شگفت‌انگیز مرغ مگس: از سیستم گوارشی تا پرواز در ارتفاعات حذف لیزری پهپادها با بهای ۳ دلار! خط و نشان رئیس اسرائیل برای نعیم قاسم ؛ نوبت به ترور او نیز می‌رسد دو نکته قیمتی آپارتمان های کم متراژ بریکسی ها خریدار ریال می‌شوند؟