۲۸ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۲۸-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۶۵۶۵
انتشار: ۱۸:۳۲ - ۲۸-۰۷-۱۴۰۳

ثبت بیش از ۷۳ هزار مار و عقرب‌ گزیدگی در کشور

ثبت بیش از ۷۳ هزار مار و عقرب‌ گزیدگی در کشور
ربیعی به موضوع بروزرسانی نقشه پراکنش حضور مار و عقرب در کشور هم اشاره کرد و افزود: به‌تازگی گونه‌ای مار به نام «سیه‌مار» از مسیر شبه قاره هند وارد جغرافیای ایران شده است و کارشناسان موسسه رازی با شناسایی این گونه، در حال تولید پادزهر مناسب سم این نوع مار هستند.
مسئول آزمایشگاه فرمولاسیون پادزهر موسسه رازی گفت: با وجود وقوع ۹ هزار و ۶۵۱ مورد مارگزیدگی و ۶۳ هزار و ۷۶۰ مورد عقرب گزیدگی در کشور، با فراوانی دسترسی به پادزهر مناسب، سال گذشته ۱۵ نفر از هموطنان به دلیل دیر رسیدن به مراکز درمانی و بیمارستانی جان خود را از دست دادند.
 
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «هادی ربیعی» افزود: اگر پادزهر مناسب هر گونه مار و عقرب در کشور تولید نمی‌شد، علاوه بر وابستگی ملی، تلفات مار و عقرب گزیدگی می‌توانست به ۱۰ هزار مورد هم برسد.
 
مسئول آزمایشگاه فرمولاسیون پادزهر موسسه رازی با اشاره به آمار جهانی فوت سالیانه ۱۲۰ هزار مار و عقرب گزیده در کشورها و جان باختن بیش از ۲۰ هزار ایرانی در تصادفات جاده‌ای با وجود همه نوع توصیه به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت: ارزش تولید پادزهرها از سوی محققان وزارت جهاد کشاورزی در این موضوعات بیشتر آشکار می‌شود، زیرا محققان موسسه رازی براساس موقعیت مکانی حضور مار و عقرب، پادزهر منطقه‌ای تولید می‌کنند.
 
ربیعی به موضوع بروزرسانی نقشه پراکنش حضور مار و عقرب در کشور هم اشاره کرد و افزود: به‌تازگی گونه‌ای مار به نام «سیه‌مار» از مسیر شبه قاره هند وارد جغرافیای ایران شده است و کارشناسان موسسه رازی با شناسایی این گونه، در حال تولید پادزهر مناسب سم این نوع مار هستند.
 
گفتنی است؛ مارها به سه دسته سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی تقسیم می‌شوند که بر اساس مشخصات ظاهری مار و آثار گزش تا حدی قابل شناسایی است. مسمومیت با زهر مار به دو گروه موضعی و سیستمیک تقسیم می‌شود. آثار مسمومیت موضعی ورم، نکروز و تاول است، از آثار مسمومیت سیستمیک هم می‌توان به مسمومیت خونی، عصبی، عضلانی، کلیوی و قلبی اشاره کرد.
 
همه عقرب‌ها هم سمی نیستند. بخشی از آسیب عقرب گزیدگی به دلیل وحشت روحی و روانی است. بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ گونه عقرب در دنیا وجود دارد که فقط ۲۵ گونه آنها از لحاظ سلامت عمومی دارای حساسیت و در ایران نیز از ۵۰ گونه عقرب تنها هفت گونه دارای حساسیت و اهمیت سم‌شناسی است.
برچسب ها: عقرب ، مار
ارسال به دوستان
مقام سابق شاباک: حزب‌ الله تنها از یک هشتم توانمندی‌هایش استفاده کرده است/ زیرساخت حزب الله پابرجاست دم فنری کروی ؛ جانداری با یک رکورد ورزشی جهانی!/ سرعت چرخش خیره کننده 368 دور در ثانیه (+فیلم و عکس) رونالدو با روحیه‌ای بالا به استقبال بازی با استقلال می‌رود وزیر خارجه آمریکا سه شنبه به اسرائیل می‌رود لغو مجوز فعالیت شبکه سعودی «ام.بی.سی» در عراق/ علت: اهانت به فرماندهان مقاومت اولین خانه کوچک 60 ضلعی و 29 متری جهان! (+تصاویر) باقری: ذهنیت قهرمانی در پرسپولیس جا افتاده است عربستان؛ محل مدنظر پوتین برای برگزاری نشست صلح با اوکراین مسمومیت ناشی از مصرف الکل چه علائمی دارد؟ هان کانگ ؛ اعتراض برنده جایزه نوبل ادبیات به وضعیت انسان امروز عراقچی: امروز گفت‌ وگوهای مفصلی را با دوستان شورای سیاسی حماس داشتیم شرط عجیب موسیمانه برای حضور در استقلال؛ خانه ویلایی با استخر! بمب خبری در فوتبال اسپانیا؛ باشگاهی بدون بازیکن در فصل آینده! رئیس سازمان محیط‌زیست: از مرواریدهای خلیج فارس حفاظت می‌کنیم برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور