۳۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۶۸۵۰
انتشار: ۱۹:۴۷ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳

غرویان: اینکه بگوییم حوادثی که رخ می‌دهد مقدمه ظهور است، تئوری خیال پردازانه و غیرقابل اثبات است

غرویان: اینکه بگوییم حوادثی که رخ می‌دهد مقدمه ظهور است، تئوری خیال پردازانه و غیرقابل اثبات است
غرویان خاطرنشان کرد: رهبری هم فرمودند که اگر ببینیم می‌توان مشکلات منطقه را از راه‌های دیگر حل کرد، قاعده عقلایی این است که از آن راه برویم و نگذاریم کار به جنگ برسد. مگر اینکه دشمن آغازکننده جنگ باشد و ما در مقام دفاع مجبور باشیم از جنگ استفاده کنیم. نظری همین طبق قاعده همین است که کارشناسان بررسی کنند که آیا می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد یا خیر.
آیت الله محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم به اظهارات محمدمهدی میرباقری درباره خالص‌سازی میان کافران و مومنان اشاره کرد و گفت: از جانب خداوند سخن گفتن کار آقای میرباقری و امثال ایشان نیست. اینکه ایشان بخواهد بگوید آنچه که من فکر می‌کنم و می‌اندیشم افکار خداوند یا قرآن است، درست نیست و این تفکرات سلیقه‌ی شخصی، گروهی و جناحی است که از پوشش آیات قرآن هم استفاده می‌کنند.
 
به گزارش خبرآنلاین؛ اظهارات اخیر محمدمهدی میرباقری، از شاگردان محمدتقی مصباح‌یزدی و پدر معنوی جبهه پایداری در برنامه «جریان» شبکه یک سیما با انتقادات و حواشی زیادی همراه شد او در بخشی از این برنامه که درباره جنگ سخن می‌گفت، با اشاره به کشته شدن «۴۲ هزار نفر در جنگ فلسطین و اسرائیل»، تاکید کرد: «برای رسیدن به مقصد قرب الهی حتی اگر نصف مردم جهان کشته شوند، می‌ارزد؛ لذا کشته شدن ۴۲ هزار نفر از مردم غزه در قبال آن مقصد بزرگ اهمیت ندارد البته کشته شدن شکست نیست؛ بلکه احدی الحسنیین است و در هر حال، پیروزی است. به ویژه آن که کسانی که کشته شوند، نمی‌میرند؛ بلکه زنده‌اند.»
 
در همین راستا، آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اندیشه و تفکر افرادی که جنگ را تئوریزه می‌کنند، گفت: نکته اول این است که جنگ کردن و جنگیدن، اصل و قاعده اولیه اسلام نیست. اسلام از کلمه سلم و سلامت گرفته شده و به معنی مسالمت، صلح و زندگی همراه با سلامت است. بنابراین، جنگیدن اصل و قاعده اولیه نبوده و وظیفه یک مسلمان و کشورهای اسلامی نیست. وظیفه اولیه حکمرانی اولیه اسلامی، برقراری صلح و آرامش و امنیت در میان همه انسان‌ها است. 
 
وی ادامه داد: پیامبران و ادیان الهی از سوی خدا نیامدند تا برای جنگیدن انسان‌ها پیام بیاورند. پیان آنان، پیام صلح، آشتی و زندگی مسالمت‌آمیز بوده و باید این را تئوریزه کنیم. این کوبیدن بر طبل خلاف هدف پروردگار از خلقت انسان‌ها است. برخلاف هدف نهایی پروردگار است که انسان‌ها نسل بشر را ادامه بدهند، زاد و ولد کنند، جاودانه زیست کنند و زنده باشند. مردن هدف نیست، زنده بودن در نقشه پروردگار و نظام احسن الهی هدف است.
 

هدف جنگیدن انسان‌ها با یکدیگر نیست

 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اظهارات چهره‌های تندرو درباره جنگ با اسرائیل پس از به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه و مواضع آنان درباره شرایط منطقه، بیان کرد: نظر مقام معظم رهبری این است که اگر بتوانیم مشکلات را با گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم، نوبت به جنگیدن نمی‌رسد. این طبق قاعده‌ای است که من عرض کردم، هدف جنگیدن انسان‌ها با یکدیگر نیست، ولو انسان‌های دیگر با عقاید و اندیشه‌های دیگر. انسان‌ها برای جنگ با هم خلق نشدند. 
 
غرویان خاطرنشان کرد: رهبری هم فرمودند که اگر ببینیم می‌توان مشکلات منطقه را از راه‌های دیگر حل کرد، قاعده عقلایی این است که از آن راه برویم و نگذاریم کار به جنگ برسد. مگر اینکه دشمن آغازکننده جنگ باشد و ما در مقام دفاع مجبور باشیم از جنگ استفاده کنیم. نظری همین طبق قاعده همین است که کارشناسان بررسی کنند که آیا می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد یا خیر.
 

برخی جلوتر از رهبری مسائل را تئوریزه می‌کنند

 
وی افزود: متاسفانه برخی جلوتر از رهبری مسائل را تئوریزه می‌کنند تا یک فضاسازی اجتماعی بین طرفداران خودشان ایجاد کنند. امروزه جنگ، جنگ تفکرات است. جنگ اندیشه، فکری و نرم‌افزاری فکری است. ما باید تلاش کنیم که زندگی مسالمت‌آمیز را با تمام ادیان و مکاتب دیگر تئوریزه کنیم که در راستای هدف اسلام و خداوند است. 
 
استاد حوزه علمیه قم به اظهارات محمدمهدی میرباقری درباره خالص‌سازی میان کافران و مومنان اشاره کرد و گفت: از جانب خداوند سخن گفتن کار آقای میرباقری و امثال ایشان نیست. اینکه ایشان بخواهد بگوید آنچه که من فکر می‌کنم و می‌اندیشم افکار خداوند یا قرآن است، درست نیست و این تفکرات سلیقه‌ی شخصی، گروهی و جناحی است که از پوشش آیات قرآن هم استفاده می‌کنند.
 

تئوریزه کردن جنگ ریشه در سلیقه شخصی دارد

 
وی ادامه داد: این اظهارات را به خدا نسبت دادن، اشتباه و ناروا است و باید در برابر آن ایستاد. سلیقه‌ این افراد این است که ۲ روایت کنار جنگ و درگیری قرار بدهند. این نوع اسلام شناسی ریشه در متون محکم دینی ما ندارد. تئوریزه کردن جنگ ریشه در سلیقه شخصی دارد، در مقابل این تئوری‌های دیگری هم است که همانطور که بیان کردم، اصل اولیه صلح، زندگی مسالمت‌آمیز و کنار هم زیستن انسان‌ها است. 
 
غرویان با این هشدار گفت: اگر این نوع افکار انحرافی را به نام خداوند، قرآن و پیامبر در جامعه رواج بدهیم، تئوری پردازی توهمی و خیال‌پردازانه کنیم، جز تشویش افکار عمومی هیچ ثمری ندارد. باید متفکرین در یک جمع علمی بیایند، صحبت کنند و سپس در سطح جامعه پخش شود. این نگاه کاملا انحرافی است و من آمادگی دارم در یک مناظره با حضور اهالی فکر و اندیشه این انحرافی بودن را اثبات کنم. 
 

اینکه بگوییم حوادثی که رخ می‌دهد مقدمه ظهور است، تئوری خیال پردازانه و غیرقابل اثبات است

 
استاد حوزه علمیه قم درباره ارتباط این نوع نگاه با انجمن حجتیه هم تاکید کرد: این‌ها خیلی ارتباطی به افکار انجمن ندارد، ممکن است رگه‌هایی در آن باشد اما انجمن حجتیه بیشتر درباره بحث آخر زمان است. 
 
وی درباره بحث مهدویت هم تصریح کرد: این یک مجال واسعی می‌خواهد، که در یک نشست کارشناسانه دقیق بررسی شود. علی الظاهر ربطی به آن ندارد. درباره مسئله مهدویت هم اینکه بگوییم، حوادثی که رخ می‌دهد مقدمه ظهور است، تئوری خیال پردازانه و غیرقابل اثبات است. 
 
غرویان درباره طرفداران این تفکر در حوزه گفت: سطح بحث علمی در حوزه بالاتر از این حرف‌ها است. ممکن است ۴ تا طلبه مقلدانه این حرف را بپذیرند اما مجتهدانی که فیلسوف هستند و به درجه اجتهاد رسیدند، به این حرف‌ها توجهی ندارند. این حرف‌های سطح پایین در حوزه است. 
برچسب ها: محسن غرویان ، حوادث
ارسال به دوستان