۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۷-۰۶-۱۳۸۹
کد ۱۳۳۷۱۷
انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۷-۰۶-۱۳۸۹

علاوی : جهان نگران جنگ بر سر برنامه هسته ای ایران است

ترس و نگرانی ( از وقوع جنگ ) درسراسر کشورهای منطقه و همچنین در ایران و آمریکا سایه افکن شده است و ما داریم به سمت شرایطی پیش می رویم که بسیار شبیه به بحران موشکی کوبا در اکتبر سال 1962 است .
ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق و رهبر ائتلاف سکولار العراقیه از "احتمال بسیار زیاد و جدی " بروز جنگ در منطقه بر سر برنامه های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد .

به گزارش عصر ایران این سیاستمدار عراقی در گفتگو با هفته نامه اشپیگل با ابراز نگرانی از احتمال بروز جنگ در منطقه گفت : " : فکر می کنم دنیا باید با ایران گفتگو کند و ببیند که دلایل نگرانی این کشور چیست .

علاوی در توجیه دلایل کشورهای عربی منطقه از خرید و انباشت سلاح گفت : "   ترس و نگرانی ( از وقوع جنگ ) درسراسر کشورهای  منطقه و همچنین در ایران و آمریکا سایه افکن شده است و ما داریم به سمت شرایطی پیش می رویم که بسیار شبیه به بحران موشکی کوبا در اکتبر سال 1962 است . این ترس ( ترس از جنگ ) مثل یک پرده بزرگ در مقابل ما قرار گرفته است .

علاوی با حمایت از ایده گفتگو با ایران برای حل موضوع هسته ای این کشور گفت : " ایرانی ها آدم های منطقی هستند . ما باید به آنها بفهمانیم که تسلیح اتمی به نفع آنها نیست . 

وی با اشاره به نگرانی گسترده جهان عرب از تبعات بحران اتمی ایران گفت : من حامی سیاست های ایران نیستم و در حقیقت مطمئنم که مقامات ایرانی  به من اجازه سفر به آن کشور را نمی دهند ، اما فکر می کنم که دنیا باید پای حرف های ایران بنشیند و ببیند که دلیل ترس این کشور چیست .

رهبر ائتلاف العراقیه  در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اعراب می توانند در کنار همسایه مسلح به بمب اتمی زندگی کنند ؟  گفت : " فکر نمی کنم .

علاوی تلاش برای جلوگیری از وقوع یک جنگ احتمالی را وظیفه همگانی کشورهای منطقه و جهان دانست .


برچسب ها: علاوی ، جنگ ، عراق ، ایران
ارسال به دوستان
مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند