۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۶-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۰۶۰۳۶
انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۶-۰۹-۱۳۹۲

اقتصاد جدید و کارآفرینی

متن سخنرانی دکتر سعید منصور افشار ، مدیر و کارآفرین برگزیده در سومین سمینار بین المللی خلاقیت،کارآفرینی مبتنی بر HIGH – TECH
به نام خداوند جان و خرد

سلام می کنم به جوانانی که تفاوت میان ساعت شش و شش و یک دقیقه صبح را می دانند

درود می فرستم به انسانهایی که برای افزایش قدرت اقتصادی و ارتقاء فرهنگ و اخلاق در سرزمین مان تامل و تدبیر می کنند و مسئولیت پذیرند.

و سلام می کنم به تمامی معلمانی که با دست خالی و کمترین امکانات، همواره تلاش کردند کتاب را برای ما بهترین دوست، دانش را برای ما وسیله حل مشکلات و دوست داشتن را برای ما، عامل بوجود آورنده محیط اجتماعی بالنده سازند.

بحثی را که برای امروز در نظر گرفته ام، موضوع تاثیر کامپیوتر، فناوری اطلاعات و شبکه در اقتصاد در حال گذار به جامعه ای مدرن و جهان آینده است. اقتصاد جدید امروز مجموعه ای از پاسخ های مشخص به سوالهای اساسی در رابطه با مباحث جدید بازرگانی، صنعتی، بهداشت، آموزش و پرورش و تولید و توزیع است،بخشی که از گذار اقتصاد صنعتی کارگرطلب، به صنایع سرمایه طلب و پس از آن دانش طلب حکایت دارد و فناوری اطلاعات و تبادل اطلاعاتی گنجینه غیرقابل تصور و شگفت انگیز آن است.

ما می خواهیم با گذار از معیارهای سنتی توسعه اقتصادی و طرح مباحث نوین، باب جدیدی در مقوله کارآفرینی و ایجاد زمینه کسب و کار بیشتر بگشاییم. اقتصاد شبکه ای، اخلاق و فرهنگ شبکه ای و جهان شبکه ای پنجره جدیدی را در حوزه کسب و کار باز کرده است.

امروزه ما در اقتصاد جدیدی به سر می بریم که توسط کامپیوترهای بسیار کوچک و فناوری اطلاعات رو به رشد به وجود آمده است. سرمایه گذاری چه در زمینه اطلاعات، چه در زمینه آموزش و بهداشت و توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از جمله انرژی های تجدیدپذیر و به ویژه انرژی خورشیدی در کشور ما میتواند مکمل برنامه ریزی ها در سیاستگزاری های کلان توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد.

باور کنیم که با پیروی از اصول علمی اقتصاد جدید، جهشی بنیادی و ساختاری در افزایش تولید ثروت عمومی و ایجاد شغل، به وجود خواهد آمد. البته در این میان نقش دولت ها پررنگ است، آنها باید تلاش کنند فرصت های تولید، بازرگانی، نوآوری، رقابت، ورود به بازارهای بین المللی و تنظیم قراردادهای بزرگ را توسط بخش خصوصی فراهم آورند تا خود نیز قدرتمند شوند. مطمئن باشیم ورود به صحنه بین الملل باعث رشد کسب و کار و تولید ثروت در کشور خواهد شد.

طبیعی است که مشکلات و نارسایی هایی در راه رسیدن به اهداف و برنامه های اقتصاد جدید پدیدار میشوند که به مصداق آن مثال که در کنار پیدایش هر قله ای، دره ای نیز بوجود می آید. ما ناگزیر هستیم با دیدن و بررسی آنها و با حرکت در راستای فناوری های جدید و تکنولوژی اطلاعات همگام با حرکت جهانی، دنبال اقتصاد علمی جدید باشیم. در دنیای کنونی دانشمندان علم اقتصاد متعارف و علوم انسانی بطور قطع تغییر الگوها را دریافته اند. دلیل این موضوع را می توان از تغییر نگاه خریداران سهام شرکت های معتبر جهانی درک کرد. در دنیای کنونی دیگر بازارهای سهام بر محور جنرال موتورز، کوکاکولا و صنایع خاص نمی چرخد، الان چرخ بازار و بورس جهانی را کمپانی های بوجود آورنده اقتصاد جدید مانند مایکروسافت، اپل، گوگل و این اواخر فیس بوک می گرداند. این پیام روشنی به شما جوانان و محصلین علم و دانش است. جوانان عزیز و جویندگان کار، شغل و موفقیت و سازندگان آینده ایران و جهان، انقلاب اطلاعات برای شما و همه ما فرصتی تاریخی به وجود آورده است. دیگر مدیران حقیقی و مسئولیت پذیر و مجهز به دانش روز باور کرده اند که دانش و تجربه ای که دیروز داشتند امروز برایشان کاربردی ندارد. در حال حاضر صاحب یک واحد تولیدی اگر بخواهد بخش قابل توجهی کالا را انبار کند، جزو ورشکستگان محسوب خواهد شد. از طرف دیگر نوع رشته های تحصیلی دانشگاهی باید متناسب با برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کلان کشورها باشند. کامپیوتر و فناوری اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات الان دیگر به کمک فروشندگان و تولیدکنندگان آمده است. در حال حاضر فروش کالا صرفا در مغازه ها و با حضور فیزیکی مشتریان صورت نمی گیرد. در گذشته نماد موفقیت یک کمپانی را با تعداد سوله ها و کارخانجات، ساختمانهای شیک و متعدد بعنوان دفاتر مرکزی و فروش می سنجیدند، امروز و در آینده ای نه چندان دور این نقش را سرمایه های نمادین اطلاعات و فناوری های آن بعهده خواهند گرفت و انقلاب فناوری اطلاعات، کسب وکار و مشاغل قابل توجهی رقم خواهد زد.

جوانان عزیز، جویندگان کار و موفقیت، در حال حاضر هر ذره ای از دانش مدرن و مشتقات آن راهی نو برای اکتشاف، راه اندازی و بهره برداری از دنیای جدید کسب و کار است.

شما در زمانی زندگی می کنید که بزرگترین بودن، قدیمی ترین بودن، بهترین فرآورده را پدیدآوردن و بهترین روش بازاریابی، راه درست و کافی برای تضمین آینده شغلی نیست. حتی برندهای شناخته شده، قیمت های پایین تر از رقیب، خدمات پس از فروش مناسب به تنهایی کفایت ادامه یا کارکرد در اقتصاد را نمی دهد، اقتصاد جدید به ما می آموزد که شما هر کس و هر کجا که باشید در برابر رقیبانی هرچند نوپا که اطلاعات و فن آوری های نوین را با بهره گیری از انواع کامپیوترها بعنوان زیرساخت برگزیده اند، آسیب پذیر خواهید بود. همین الان شاهد هستیم که کسب و کارهای بزرگی که زمانی رهبری بازار جهانی را داشتند از رقبایی عقب ماندند که اطلاعات نوین و فن آوری های جدید را بعنوان امتیاز آورترین روش برای خود برگزیده اند. مثال های فراوانی را میتوان در این زمینه ذکر کرد، به عنوان مثال یک شرکت هواپیمایی پروازهای داخلی اروپا به نام ایزی جت easyjet با استفاده از فناوری اطلاعات و بهره گیری از روش های اینترنتی فروش، بازاریابی، خدمات ارزان و بدون تشریفات مرسوم، تفویض اختیار به پرسنل، روش های چندگانه قیمت گذاری، کم کردن امورات رایج فرودگاهی و ... چنان موفقیتی به دست آورده که درحال حاضر گوی سبقت را از ایرلاین های معتبر اروپا ربوده است.

اینجاست که تغییر روش های مدیریت و بهره گیری از اقتصاد جدید با گردآوری و استفاده از اطلاعات درست و به موقع، امتیاز رقابتی بزرگی برای شما محسوب می شود. اقتصاد جدید فقط بر نظام کارآمد اطلاعاتی استوار است. به یاد داشته باشیم که چرخش های همه جانبه در اثر ظهور فناوری های جدید پدید می آیند، مثلا ساخت کامپیوتر آغازگر عصر اطلاعات شد. البته باید به جای تکیه صرف بر فناوری به گسترش سیستم پرداخت. کامپیوتر به معنای کامل یعنی جدایی از یکنواختی گذشته و راهی نو به منطق و خردورزی و ساختن آینده است، در کنار این مطلب، اقتصاد نوین به هدف و آرزوی خود یعنی از بین بردن موانع جغرافیایی و رسیدن هر انسان به خردورزی و مهارت و توانایی لازم برای زندگی و کار و تولید ثروت، دست خواهد یافت.

در محیط متلاطم و تغییر یابنده سریع اقتصاد جدید، برتری رقابتی ازآن نخبه ها و سازگارها خواهد بود و سرعت و چابکی به بزرگی و میزان تجربه غلبه خواهد کرد.

واضح است که در این میان بخش خدمات و فناوری اطلاعات می تواند در مبحث کارآفرینی مورد توجه جدی قرار گیرد. از سوی دیگر کسب و کارهای کوچک باید جایگاهی در خور توجه داشته باشند و برنامه حمایتی دولت از بخش خصوصی، با هدف ایجاد فرصت های شغلی در این بخش به کار گرفته شود. قوانین کار، بیمه و بخش تجاری باید اصلاح شده تا بتواند کارایی اقتصاد جدید را افزایش دهند. یکی از موثرترین روش ها برای رشد اقتصاد هر کشور بهبود کارایی و تزریق روحیه خلاقیت برای کارآفرینان است و بزرگترین مانع در برابر رشد خلاقانه، ترس از شکست است. خلاقیت، یعنی افزایش خطرپذیری

بیایید رویاهایمان را برای موفقیت بیش از پیش محقق کنیم.

سپاسگزار و قدردان توجه تان هستم

به امید آینده ای بهتر برای نسل امروز و فردای ایران و جهان

سعید منصورافشار ـ 5 / آذر / 1392

ارسال به دوستان
مکرون خطاب به سران لبنان : به همه طرف‌های لبنانی، اول از همه حزب الله ، پیام خویشتنداری ارسال کنید / همه باید از جنگ خودداری کنند ای بی سی درباره انفجار پیجر‌های حزب الله: اسرائیل برای این نوع نفوذ دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود لبنان : پیجرها قبل از رسیدن به لبنان بمب گذاری شدند چاقوکشی خونین در هلند شرکت هواپیمایی آمریکایی پرواز‌ها به تل‌آویو را تا پایان سال متوقف کرد « وفاق ملی » یعنی انتخاب شایستگان، نه فقط یقه بسته ها جانشین فراجا: اتباع غیر مجاز باید به کشور خود برگردند اگر بیش از حد عرق می‌کنید؛ بخوانید چرا باید لوبیای پخته بخوریم؟ + ۱۱ فایده لوبیا پخته مصرف چه مقدار قهوه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؟ پل‌های عابر پیاده‌ای که فضای شهرها را متحول کرده‌اند(+عکس) بیش از دو قرن طول می‌کشد تا مزد زنان و مردان برابر شود اتفاق بدی که با خوردن زیاد مرغ در بدن رخ می دهد ستون فقرات ارتش آمریکا تنها طی ۵ سال بروزرسانی می‌شود! کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل با یک روغن گیاهی