۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۱۴۸۹
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۶-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۱۴۸۹
انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۶-۰۹-۱۳۹۳

«کافه گفت و گو»/ حمل و نقل عمومی در روزهای سرد و بارانی

سابقه ای که در این زمینه وجود دارد این است که متاسفانه در روزهای سرد و بارانی و برفی مردم در کنار خیابان صف هایی تشکیل داده اند اما از تاکسی خبری نیست.
آخرین روزهای پاییز در حال سپری شدن است و رفته رفته زمستان از راه می رسد و از این گذشته هوا هم سردتر و سردتر می شود و آسمان هم ابری و مستعد ریزش های جوی.

در این ایام حمل و نقل عمومی حایز اهمیت تر از قبل می شود و به خصوص تاکسی ها نقش مهمی در حمل و نقل شهروندان دارند.

سابقه ای که در این زمینه وجود دارد این است که متاسفانه در روزهای سرد و بارانی و برفی مردم در کنار خیابان صف هایی تشکیل داده اند اما از تاکسی خبری نیست.

«کافه گفت و گو»/ حمل و نقل عمومی در روزهای سرد و بارانی

«کافه گفت و گو»/ حمل و نقل عمومی در روزهای سرد و بارانی

راننده های تاکسی اگرچه از اقشار زحمت کش هستند اما در روزهای سرد و بارانی نیاز به نظارت بیشتر به فعالیت شبکه حمل و نقل عمومی احساس می شود.

در کافه امروز درباره این موضوع با هم گفتگو می کنیم.



برچسب ها: کافه گفتگو ، تاکسی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۰
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
77
16
مردم حتی الامکان در روزهای سردی و بارانی کمتر بیرون بیان. جز در موارد ضروری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
عزیزم اونایی که سوار اتوبوس و مترو و تاکسی خطی میشن واسه گردش نیستن اونم روز بارونی! اکثر کارای غیر ضروری سوار ماشین گرم و نرم چندصد میلیونیشونن شیشه ها بالا بخاری روشن!
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
یه مطلب به ذهنم اومد.
اینکه متأسفانه برخی شهرها نرخ مسیر مشخص نیست مثلا برخی دو مسیر حساب می کنند برخی سه مسیر.
ارگان ناظر باید رسیدگی کنه.
نکته بعدی در مورد تاکسی متره هنوز خیلی از استانها از این امکان محروم هستند.
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ناشناس اولی راست میگن.
من حرف اولی خودم را پس میگیرم ولی کامنت دومم را (در مورد مشخص کردن دقیق مسیرها و تاکسی متر)ضروری می دونم
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
من ساکن تهران هستم. یه کار اداری تو خرمشهر برام پیش اومد که حدود یک ماه و نیم طول کشید تا جوابش بیاد برام در حالیکه تو تهران این کار رو دو روزه انجام میدن و نهایتا این دو روز هم برای این کار کوچک خیلی زیاده.
حالا حرفم اینه که اگر دولت الکترونیک مورد توجه قرار بگیره و بصورت گسترده مورد استفاده قرار بگیره، حجم بزرگی از رفت و آمدهای بیمورد کاسته میشه. دیگه نیازی نیست برای کاری که 10 دقیقه بیشتر طول نمیکشه کلی زمان و پول و اعصاب و ... صرف بشه.
2014
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
45
اگر تمام تاکسی ها به دستگاههایی مجهز بشن که مانند مترو واتوبوس بشه از کارت اعتباری استفاده کرد این کار دو مزیت داره هم نحوه محاسبه قیمت عادلانه خواهد بود، هم میزان عملکرد تاکسیرانان قابل رصد میشه (بصورتی که هرچه تعداد مسافران و یا مسافت پیموده شده بیشتر بشه امتیاز ماهانه راننده بیشتر بشه) و هم در مواقع بحرانی مانند روزهای بارندگی و تعطیلات و ... تاکسیرانان دلیلی برای افزایش خارج از تعرفه نخواهند داشت.
امیدوارم این سیستم اجرایی بشه.
پاسخ ها
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
مزیت سوم هم اینه که به دلیل عادلانه بودن قیمت تاکسی مردم تشویق میشن حتی الامکان از تاکسی ها استفاده کنن و رقیب تاکسیرانان یعنی مسافربرهای شخصی هم کم کم از بازار رانده میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
سلام
اگر همه تاکسی ها به سیستم GPS شبیه آنچه در اتوبوس های بیرون شهر وجود دارد مجهز بشوند می توان به سادگی آنها را رصد کرد و با تهیه قوانینی هر تاکسی را مکلف کرد که ۷۰درصد اوقات در مسیر خطی خود باشد.
کار سختی نیست و از نظر فنی کاملا قابل پیاده سازی است. اینطور مشکل ترافیک هم تا حدی حل می شود چون مسافر اطمینان دارد که تاکسی همیشه در ایستگاه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
32
مردم گرفتار كار و تحصيل هستن، كسي روز باروني واسه گردش و پاساژ گردي سوار اتوبوس و تاكسي نميشه، سيستم حمل و نقل عمومي خيلي ضعيفه، نصف مردم اتومبيل دارن و خيابونا كيپه ولي همون موقع تو مترو و اتوبوسم جا نيست! بعد ميگن از حمل و نقل عمومي استفاده كنيد! مگه اصلا گمجايش داره؟!!!! روزاي باروني و برفي كه نگو! همه دربست! كل هيكل ما هم خيس! من٧ صبح بايد سركارم باشم، پارسال ماشين داشتم و از اتوبان ٤٠ دقيقه اي ميرسيدم اما الان همون مسير رو با مترو و اتوبوس نزديك به دو ساعت تو راهم! اما زماني كه يكي از كشورهاي اروپا بودم ، برعكس بود! يعني مترو نيم ساعت و خودرو شخصي يك ساعت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
31
من صبحها با سرويس ميرم سرکار و زياد مي‌بينم زناني را که بچه‌هاي خردسالشون رو از خواب ناز بيدار ميکنن و تو هواي سرد منتظر اومدن اتوبوس بايد تو صفهاي طويل وايستن تا بعد از اومدن چند تا اتوبوس نوبتشون بشه.
ايکاش بعضي از مسئولين بخصوص نمايندگان محترم مجلس بجاي استفاده از راننده و ماشين شخصي و خطوط ويژه چند روز مثل مردم از وسايل عمومي حمل و نقل استفاده مي‌کردند.
MR omid
United States of America
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
9
خدایی حمل و نقل تو شهر ما خیلی خیلی ضعیفه
به عنوان مثال من دانشگاه آزاد کرج درس میخونم یه اتوبوسی هست که مسیرش از مترو کرج تا دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نوره! یعنی علاوه به مسافرای معمولی باید دانشجوهای آزاد و پیام نور هم سوار اتوبوس بشن! حالا شما فکر میکنید کلا تو این مسیر چند تا اتوبوس هست؟ خیلی برام جالبه 4 تا اتوبوس گذاشتن که یکیش همیشه خرابه وقتیم که بعد از یه ساعت علافی اتوبوس میاد تا خرخره اتوبوس پر میشه! واقعا نمیدونیم به کی شکایت کنیم یعنی اتوبوسرانی استان البرز با توجه به جمعیت زیادی که داره خیلی خیلی ضعیف عمل میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
14
اگه برييد و پاركينگ شركت اتوبوس راني را نگاه كنيد مي بينيد كه چقدر اتوبوس پارك شده هستش. انوقت مردم تو خيابونا بايستي منتظر ماشين باشند. اگه هم سوار اتوبوس شدن جا واسه نفس كشيدن نيست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
20
این اتوبوس های خصوصی هم داستانی دارن. اول خط بجای ده دقیقه، نیم ساعت واس میستن و تا رو پله ها هم کسی سوار نشه راه نمی افتن!!! کسی نیست بگه توی راه اینقدر مسافر متتظره که ایستگاه دوم ظرفیتت پر میشه اما دو برابر ظرفیت همون اول خط پر میکنن!!!
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
15
ترافیک روز بارانی اجتناب ناپذیر است ولی انگار کل سیستم حمل و نقل عمومی تعطیل میشه و یه عده تاکسیدار سودجو فقط "دربست" و با "قیمت های نجومی" کار می کنند!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
6
اتفاقا در همچنین مواقعی نیاز بیشتری به وسایل نقلیه عمومی احساس میشه، کمتر اثری از تاکسی و...می بینید اگر قرار بر این باشه سوبسیدی بودن بنزین این وسایل هم زیر سوال می ره...
ستاره
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
8
الان سه ساله مسیر هر روز من مسیر ونک رسالته
باید بگم سال به سال دریغ از پارسال
ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر صف هایی تشکیل میشه که هر ماشینی از جلوی ایستگاه عبور میکنه با تعجب به این صف نگاه میکنه. روزای معمولیش که محشر کبراست چه برسه به روزای بارونی و برفی.
اوضاع تاکسی خطیش افتضاحه اتوبوسشم که نگو. هرچند یبار تو صف مردم با هم گلاویز میشن. یعنی واقعا اضافه کردن چنتا دستگاه اتوبوس خیلی براشون هزینه داره؟ وقتی که این خط این حجم مسافرو داره؟
شخصی ها این مسیر رو تا چهارهزار تومن نفری میگیرن در حالی که وقتی مسافر میبینه صف اتوبوس و تاکسی اینه و دوساعت باید تو راه باشه چرا این پولو نده؟در صورتی که این مسیر بدون ترافیکش شاید یک ربعم نباشه.جالبه سه ساله که اوضاع همینه و هیچی به هیچی
پاسخ ها
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
جدا من هم فکر نمیکنم برنامه ریزی برای ساعات پیک ترافیک مشکل لاینحلی باشه.
مثلا ترافیک در تهران صبحها از غرب به مرکز و شرقه و بعد از ظهرها به عکس. واقعا کار سختی نیست در یان ساعات از امکانات خطوط کم ترافیکتر در مسیرهای متراکم استفاده کنن.
ناشناس
Germany
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
7
من فکر میکنم تاکسی باید به کاربرد واقعی خودش (مثل تمام دنیا) برگرده و به صورت دربستی باشه. و به جای اون گسترش مترو و اتوبوس جای خالی رو پر کنه.
چون مالکیت شخصی تاکسی باعث میشه راننده حس اختیار داشته باشه که نمیشه هم گفت صددرصد غلطه. و با هزار جور پلیس بازی هم باز قابل کنترل نیست.
البته گسترش فرهنگ پیاده روی یا دوچرخه سواری هم باید به موازات انجام بشه. (بله! حتی در اوج زمستون هم در تمام دنیا بخش عظیمی از مردم از این دو روش استفاده میکنن)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
استفاده از دوچرخه در شهرهایی مثل تهران که پر از سربالایی و سر پایینی هست عملا امکانپذیر نیست! میگید نه یکروز انتحان کنید!!!
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
وقتی دولت برای خرید تاکسی و ون و اتوبوس سوبسیدهای قابل توجه پرداخت میکنه (بعضا حتی بالای 90% قیمت واقعی) دیگه مالکیت شخصی معنا نداره.
البته با اون بخش گسترش اتوبوس و مترو و فرهنگ سازی کاملا موافقم.
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ناشناس 12:57
امکانپذیره. کافیه برای دوچرخه ها کیت تبدیل به دوچرخه برقی رو نصب کنیم تا در سربالایی ها هم قابل استفاده باشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
11
سوالی که با خوندن کامنتها ذهن من رو مشغول کرده اینه که اصولا چرا نباید از وسیله ی شخصی ام استفاده کنم؟
وقتی که هزینه ی یکروز رفت برگشت من با تاکسی از شهرک غرب تا میدان انقلاب نزدیک شش-هفت هزار تومن میشه و با همون پول میتونم بنزینی رو بزنم که دوبرابر برای من صرف میکنه من (و امسال من) چرا اصلا باید هزینه های تاکسی سوار شدن رو بخریم؟
پاسخ ها
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
چون با خودروی شخصی ریسکهای زیادی رو متحمل میشید:
سرقت، تصادف، تحمل ترافیک، خستگی ناشی از رانندگی، مشکل پیدا کردن جای پارک و ...
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
7
بله در روزهاي باراني وضعيت حمل و نقل عمومي خيلي خرابتر از روزهاي آفتابيه . و غالياً تاكسيداران دنبال مسافر دربستي ميگردن .خوب اگه من بخوام دربست سوار شم كه آژانس ميگيرم خيلي شيك و راحت . هر چند آژانس داران هم در اين روزهاي خاص قيمت هاشون بالاميبرن يا بخاطر ترافيك غير عادي در اين روزهاي خاص معمولا ماشين ندارن ! تكليف ما مردم چيه نميدونم بهتره هميشه خودمونو جاي طرف مقابل بگذاريم . بقول عارف بزرگ عملكردهاي ما مثل صدايي در ميان كوهها عكس العملش دقيقا به خودمون برميگرده يعني تو امروز مثل مني و من شايد فردا مثل تو مشكلي داشته باشم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
1
فعلانه باران دیدیم نه برف..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
3
من تهرانی‌ام ولی دانشجوی مشهد هستم. اینجا وضعیت خیلی خیلی خیلی بدتر از تهرانه. اتوبوسرانی مشهد کارش خوبه بد نیست (ولی باز بعضی مسیرها اتوبوس نداره). ولی واقعاً وضعیت جمل و نقل عمومی با مترو و تاکسی افتضاحه. چند موردش رو خدمتتون عرض می‌کنم:
1. مترو یک خط مستقیم بیشتر نداره که فقط قسمتی از شهر رو پوشش میده و با این حال قطارهایی که توی این خط کار می‌کنند به نظرم هر کدوم 5 تا 6 واگن دارن (که در مقایسه با قطارهای مترو تهران خیلی خیلی کمتره)
2. هزینه خرید کارت برای استفاده از حمل و نقل عمومی (یک کارت بدون شارژ اولیه) 5000 هزار تومنه که این پول فقط پول کارته ، ولی تو تهران کارت در حدود 2 تا 3 هزارتومنه که توش شارژ اولیه هم داره.
قیمت بلیط مترو برای همچین مترویی خیلی بالائه و 500 هستش که باز هم در مقایسه با تهران خیلی گرونه. باید دقت کنیم که مترو تهران بعد از چندین سال، تازه قیمت بلیطش رسیده به 500 تومن برای مسیر یک سفره.
3. وضعیت تاکسیرانی افتضاحه. اصلاً به روز بارونی و برفی نمیرسه، تو روز آفتابیش هم تاکسی نیست اینجا. ایستگاه تاکسی تعدادش خیلی خیلی کمه و فقط تو بعضی مسیرهاست. تاکسی کلاً کمه و اگه بخوای سوار تاکسی شی تو بعضی مسیرها باید یک ربع کنار خیابون وایسی تا اینکه شااااااااید یه تاکسی بیاد. ولی من خودم شده 20 دقیقه هم جلوی یکی از درهای دانشگاه فردوسی ایستادم تو خیابون تو 20 دقیقه یک تاکسی هم پیدا نکردم تازه اون یکی دو تا تاکسی هم که رد شدن دربست بودن.
خلاصه اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی مشهد (به جز اتوبوسرانی) افتضاحه و از اون موقعی که این خبر "گرگ‌های زرد" مشهد که با تاکسی خانم‌ها و دخترا رو اذیت می‌کردن پخش شده من کل مسیر رو پیدا میرم و بر می‌گردم. چون نه اتوبوس داره نه تاکسی هست.
اینم وضعیت مشهده.