۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۰۴۶۹
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۷
کد ۶۳۰۴۶۹
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت‌وگو/ اگر امکان استفاده را رانت را داشتید از آن استفاده می‌کردید یا نه؟

در 90 دقیقه گفت‌وگوی امروز در مورد اینکه اگر در این موقعیت استفاده از ویژه خواری قرار داشتیم از رانت استفاده می‌کردیم یا نه؟

عصر ایران- این روزها بسیاری از مردم از رانت خواری برخی از آقازاده‌ها و افراد دارای نفوذ گلایه دارند و بر این باور هستند که آنها باید از صحنه سیاسی و اقتصادی ایران خارج شوند.

حالا در 90 دقیقه گفت‌وگو می‌خواهیم در مورد این موضوع باهم صحبت کنیم و ببینم که خود اگر در این موقعیت قرار داشتیم از رانت استفاده می‌کردیم یا نه؟

حالا سوال مطرح شده در این بحث این است

اگر امکان استفاده را رانت را داشتید از آن استفاده می‌کردید یا نه؟

آیا تا به حال از پارتی بازی برای پیش برد کارهای خود استفاده کرده‌اید؟

چند نفر از فامیل یا آشنایان شما با پارتی بازی کاری برای خود پیدا کرده اند؟

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 12:00تا 13:30. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

برچسب ها: رانت خواری ، فساد
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
United States of America
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
13
بله استفاده می کنم چون همه استفاده می کنند
ناشناس
Netherlands
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
7
5
سلام. مال حرام از گلوی من پایین نمیره ب حضرت عباس دروغ نمیگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
رانت مال حروم نيست
حمیدرضا اثیمی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
17
با سلام... اجازه دهید مسئله را از مفهوم قرارداد اجتماعی شروع کنم. در این قرارداد فرضی افراد یک سرزمین با هم توافق میکنند تا قواعدی را وضع کنند، تا در صورت رعایت آن منافع همگان تضمین شود. این قاعده بازی است. در این صورت اگر کسی قاعده شکنی کند، کیفری میبیند. حال بیایید تصور کنیم قواعد ذاتا ناعادلانه باشد( مثلا گزینش های غیرعلمی) یا عواقد به طور سیستماتیک نقض شوند(فساد گسترده). در این صورت هیچ کس به قرارداد پایبند نخواهد بود. وضعیت امروز ایران این است... قوانین ما، یا علیه اکثریت شهروندان هستند، و یا به طور سیستماتیک نقض میشوند. در این صورت فرض وفاداری به قانون و اخلاق ممکن نیست.
سمانه
United States of America
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
7
می خواهم بگویم نه اما شاید در این موقعیت باشم از آن استفاده کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
3
3
بله این اسمش تلخه خودش خیلی شیرینه. حق خودمه و قطعا بخشی از طلب من از این مملکت حساب میشه. موقع گرفتاری کی به داد ما می رسه که موقع نعمت خودمونو لوس کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
6
بله 100 درصد استفاده میکردم
علی
Germany
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
5
من یه بار از رانت پدرم استفاده کردم بعد 20 سال هنوز دارم ضررش رو می‌دم. بعدش دیگه استفاده نکردم. بیکار و بی‌پول بودم. برادرم می‌خواست منو ببره یه جا سر کار گفتم بلد نیستم. گفت بیا یاد می‌گیری. گفتم اون شغل حق کسی هست که اون مهارت رو الان بلده نه کسی که بخواد کارآموزی کنه...
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
3
به طور قطع نه. دزد و رانت خوار روحیه خاص خودشرو داره که غالب ملت ندارن. ما که با دیدن یه فقیر دست ودلمون میلرزه وبا دیدن یه کارتن خواب و زباله گرد حتما سعی میکنیم یه کمکی بهش بکنیم نمیتونیم رانتخواری کنیم. رانت خوارا یه مشت دزد و بی پدرومادرن که نه خدا رو میشناسن نه بنده خدارو. ملت ایران هم اگر یه خورده تو بعضی جاها خلاف فرهنگ جهانی رفتار میکنن بع علت شرایط موجوده نه اینکه فرهنگشون باشه
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
6
به جرآت می گویم، اگر درب های رانت برای بنده باز شود، از آن استفاده نمی کنم، شاید بگویند: «گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بومیده!»
ولی انصافا" بنده این طور نیستم و رانت و رانت بازی را چه برای خودم و چه برای دیگران نمی پسندم چون مملکت را به قهقرا و سقوط منجر خواهد کرد.
به همین دلیل است که از دست مسئولین خیلی ناراحتم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
3
3
بله صد در صد من از رانت براي پيشبرد اهداف خيرم در جهت كمك به مردم ودر جهت سازندگي استفاده مي كردم و نه فقط در جهت پر كردن جيب خودم ، چون وقتي كشوري در جهت صحيح و مثبت حركت كنه آنوقت همه از منافع آن بهره مند ميشوند و منفعت آن رانت به همه ميرسد، اما ميدانم كه اين يك خيال واهي بيش نيست ،شتر در خواب بيند پنبه دانه گهي لپ لپ خورد گه دانه دانه
Reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
4
بدون رانت و پارتی یا پرداخت رشوه که امکان زندگی در این مملکت نیست ولی شخصا تا مجبور نشوم از این ابزارها استفاده نمی کنم مگر راه چاره نداشته باشم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
4
همسر من با اینکه جایی بود که به راحتی میشد از رانت استفاده کرد اما هیچ وقت از این امتیاز کثیف استفاده نکرد‌‌..و من از این بابت خیلی خوشحالم..اما آدمهای زیادی رو دیدم با ادعای فراوان که با رانت به نون و نوایی رسیدند...شاید باور نکنید اما قبل از گرانی سکه، ما یک سکه هدیه گرفتیم، اما هیچ وقت دلم راضی نشد توی اون آشفته بازار سود کنم..همیشه میگم این پولها خوردن نداره..به فرزندانم هم این رو یاد دادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
آفرین به شما . هستند آدمهای ضعیف النفسی که همچون فضله موش ، یک گونی برنج را نجس می کنند. کاش این عده قلیل را هم نمی داشتیم.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
4
3
یعنی یک هزارم ثانیه هم معطلش نمیکنم با همه وجودم و با تمام توانم اونو در آغوش میگیرم که نگیرم یکی دیگه رانت رو زده برده یه تارمز دستی هم واسمه من نمیکشه
عظما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
3
1
بله استفاده میکردم و 50هزار تا 8086K وارد میکردم و هر کدوم رو به قیمت هزار تومن میفروختم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
3
متاسفانه من حس میکنم اگر در این موقعیت قرار بگیرم حتما از رانت و پارتی استفاده میکنم. شاید دلیلش این است که کارها با روال عادی جلو نمی روند و لازم است از راههای میانبر و نا سالم جلو رفت
ارش ابراهیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
4
1
اره حتما استفاده میکردم چون کسی از رانت استفاده نکنه پیشرفت نمیکنه تو این مملکت
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
6
سلام
اینکه چون دیگران استفاده می کنند برای من هم توجیه پذیر بشه رو اصلا قبول ندارم .
بنده در شرایط استفاده از رانت قرار داشتم و این کار رو نکردم و اعتقاد دارم هر کسی به اندازه ای که بتونه باید خودش رو اصلاح کنه تا مملکت اصلاح بشه و از این بابت یک آرامش خیال و وجدان راحت خاصی دارم که با هیچ چیزی عوضش نمی کنم .
متاسفانه خیلی از هموطنان ما ناراحتیشون از این نیست که چرا رانت خواری میشه و بیشتر ناراحت این هستند که چرا ما دستمون خالیه و چرا به ما نرسیده . تا وقتیکه چنین طرز فکری در بین افراد مختلف جامعه باشد، نباید امیدی به اصلاح وضعیت مملکت داشته باشیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
4
2
حتما از این موقعیت استفاده میکردم (سیستم باربندی). بار خودم رو میبستم و فرار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
5
رانت که چه عرض کنم. خداترس بودن ولسه م فقط عقب ماندگی و عزیته و ضرر داشته.


من حتی با وحود اصرار اطرافیان در اسفند ۹۶ دلار نخریدم. گفتم اگه در ضعیف تر شدن قشر مستضعف حتی ۱ درصد سهیم باشم از خدای خودم شرمنده م. عالم محضر حقه!

الان اماج سرزنش بقیه شدم. هنسرم میگه دستاورد سه سال کار سخت مون ارزشش یک سوم شده. میگه تو باعث شدی پیشرفت نکنیم.


الان چه جوابی بدم؟
یه وقتایی فکر میکنم به خودم میگم این عالم فقط واسه من محضره؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
دوست عزیز ضرر نکردی و مطمئن باش جوابش را خدا بهت میده.این وعده صریح خداوند در قرآنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
4
با توجه به موقعیت سیاسی پدر ، موارد زیادی در استفاده از رانت داشتیم و داریم ولی خوشبختانه یا بدبختانه استفاده نکردیم و نخواهیم کرد. سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
5
0
۱۰۰ درصد استفاده میکردم . این مردم بی فرهنگ که میرن پراید میخرن و هر چی گرونتر بیشتر میخرن . ارزش یه لحظه دلسوزی ندارن . استفاده میکردم یه آبم روش .
این ملت لایق هیچی نیست جز زوال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
5
0
بله استفاده می کنم اگر راهی باشه چرا که نه
یعنی برا آقایان حلاله
به ما برسه حرامه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
1
مفت خوری راهمه دوست دارند .گاو نر اگر علوفه مفت وگدایی بخورد یوغ نمی کشد
ناشناس
Germany
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
4
من تو این دنیا فقط یه شغل برای خودم میخوام و یکی هم برای برادرم. باور کنید اینها محقق بشه دیگه هیچی نمیخوامممممم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
7
اون سیستمی که به من اجازه استفاده از رانت رو میده مشکل داره و باید اصلاح بشه ...سوالتون بی معنیه.
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
2
بله استفاده می کردم
چون تو مملکتی که ۱۵۰۰ مجوز برای کارها وجود دارد و هیچ گونه شفافیتی هم نیست من به شخصه از رابطه و سفارش کردن و پذیرفتن استفاده می کردم .
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
آخه جالب اینه که با وجود اینهمه کنترل با مجوز ها، اینهمه تخلف هم داریم!!! یعنی مجوزها که کارشون کنترل افراد لایق هست، اصلا نتونستن اینکار رو انجام بدن
شهرونگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
افرادی را می شناسم که بخاطر سرهنگ بودن پدر یا فرماندار بودن پدر یا جانباز بودن پدر بعد از سی سال پس از جنگ با کمترین دانش در بهترین اداره جات فرمانداری و استانداری در حال کارند و حقوق و مزایای میلیونی دارند و صاحب همه چیز شده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
علاوه بر اینکه استفاده نمیکردم بلکه به شدت در مقابل همچین اشخاصی می ایستادم ، حتی به قیمت جانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
3
بطور کلی انسان زیاد خواه است و طبعا همه چیز را برای خود میخواهد و در این هیچ جای شک نیست اما اگر قوانین و مقرات در کشور اجرا گردد و همینطور قوه قضائیه بر متخلفین همانند قانون بر خورد نماید افراد از ترس عواقب مجازات قانونی ازط رانت و پارتی برای پیشبرد کارهایشان به آن متوسل نمیشوندحتی اگر من نوعی باشم
سلطان
Germany
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
0
من يكي اصلا به اين موضوع اعتقادی نداشتم ولی الان که میبینم در این همه عمرم وقتی هنوز صاحب هیچی نشدم و حتی همسر و بچه و فامیل فقط و فقط بخاطر اینکه اخلاقمند بودم و از فرصتهایی رانت بوجود امده استفاده نکردم سرکوفت میشنوم

واقعا برای خودم متاسفم

و فکر میکنم اگر از این به بعد برایم پیش بیاد

فقط بخاطر جبران این همه خسارت که هر ساله اقتصاد به توانایی من وارد کرده

حتما استفاده میکنم.


ظاهرا تمام آموزه های، دینی، شیعی، هخامنشی، منشور کوروشی، زرتشت و اوستا و تمام چیزهایی که هر کسی بهش اعتقاد داشته کار ساز نبوده و انسانها

" .......آن کار دیگر میکنند"

متاسفانه باید بگم که بله استفاده خواهم کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
6
اخه اینم شد سوال. مملکت که نباید رو اراده و تصمیم شخصی اداره بشه. معلومه اگر امکان استفاده از رانت باشه خیلی ها استفاده میکنند. این فقط مربوط به ایران نیست همه جای دنیا همینه. قوانین و نظارت باید قوی باشد که کسی جرات استفاده از رانت را نداشته باشه. مثل کشورهای پیشرفته که حتی اگر بالاترین سطوح مدیزیتی سو استفاده کوچک هم کنند محاکمه میشوند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
3
سلام روز به خیر
1- با اینکه امکانش بوده استفاده نکردم
2- جایی که دیدم داره حقم ضایع میشه از پارتی استفاده کردم
3-بله اما خیلی کم بوده
حسن
Germany
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
4
مردم به شیوه حاکمان شان زندگی می کنند!
امام علی(ع) سخنی دارد در نهج البلاغه عظیم:"الناس علی دین ملوکهم"؛ یعنی مردم به روش و طریقه حاکمان و پادشاهان خویش زندگی می کنند. در نگاه سطحی ممکن است این سخن عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد و شاید بسیاری بگویند که چه ربطی میان زندگی حاکمان و مردم عادی وجود دارد؟!
مردم هر کسی به گونه ای زندگی می کنند و امرا و پادشاهان نیز به شکلی که خود می خواهند و شیوه زندگی هیچکدام به دیگری منوط و مربوط نیست. بلی! در ظاهر امر چنین است و روش زندگی هیچکدام به یکدیگر ارتباطی ندارد. اما...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
شاید بتوان گفت که 90 درصد جامعه در شرایط فعلی که تمام بنیان های اخلاقی و فرهنگی جامعه رو به زوال رفته است، از رانت استفاده خواهند کرد اما باید این سوال از کسی که در موقعیت رانت دادن است پرسیده شود. قطعا تغییرات بنیادی فرهنگی و اخلاقی از بالا به پایین صورت میگیرد. اگر رانت دهنده بالا دستی، به دوستان و آسنایان خود رانت ندهد، فرهنگ مبارزه با رانت خواری رواج می یابد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
من همین الان موقعیت شغلی دارم که ذاتاً رانت زا است و میشه از رانتش استفاده کرد. اما ابداً استفاده نکردم و از خدا میخوام هیچ وقت منو در موقعیتی قرار نده که بخوام استفاده (در واقع سوءاستفاده) کنم.
موقعیت خانوادگی رانت زا هم داشته و دارم و تا به این سن رسیدم ازش استفاده نکردم. حتی به قیمت 5 سال بیکاری و گوشه خونه نشستن.
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
علی رغم میل باطنی و به رغم گناه این امر ، این کار را انجام میدادم
دلیل : این راهی است که دولتمردان برای ما باز کردن ،
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
من نقل قولی از امام علی (ع) شنیده ام که میگه : اگر جامعه ای را فساد بگیرد ، کسی که درست فکر کند اشتباه است . و اگر جامعه ای درست و صحیح و عقلانی اداره شود ، در آن جامعه تفکر به خلافکاری هم اشتباه است .
این را هم بگویم 10 سال پیش یکی از دوستان با پرداخت رشوه 17 میلیونی استخدام یکی از شهرداریها شد و الان با رشوه و ... درآمد کلانی دارد و پسر خودم با مدرک فوق لیسانس بیکار ه و افسرده گی گرفته است .
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
0
توو این شرایط مملکت که همه دارن استفاده میکنن بله منم استفاده میکردم ولی در شرایط نرمال که همه چیز سر جای خودش باشه و مردم بتونن با تلاش و زحمت خودشون به جایی برسن قطعا از رانت استفاده نمیکردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
دولتمردان الان خیلی چیزا به ملت یاد دادن. اگه اینا قوانین و عدالت خوب اجرا می کردن چنین وضعی پیش نمی اومد. تمام مشکل کشور به خاطر بی تعهدی و بی مسئولیتی مدیرانه.
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
سلام و عرض احترام.
اول اینکه وقتی تو جامعه اخلاق سقوط کنه انتظار هر رفتاری از افراد جامعه بعید نیست رانت که جای خودش رو داره .توجیه برای مثبت جلوه دادن رانت و حلال بودنش هم بسیار زیاد دوم اینکه طرح سوالی که جوابش بدیهی است به نظرم مناسب نیست.جامعه ای که تا چند وقت پیش کمپین نخریدن ماشین ایجاد می کنن و الان با این قیمت های عجیب برای خریدن خودرو های بی کیفیت صف ثبت نام ایجاد می شه بنابراین رفتارها و عکس العمل ها هیجانی دارن و همه دنبال منافع خودشون هستن تا منافع جمع پس هر رفتاری غیر اخلاقی از همه ما سر می زنه چون منافع خودمون ارجح تر از منافع جمع است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
وقتی قانون ضعف داشته باشد و تملق و چاپلوسی نهادینه شده باشد همه از رانت استفاده می کنند.
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
من فک میکنم این سوال ایراد داره چون همه بر اساس ذهنیات و مشغله و شرایط الانشون که فساد گسترده شده جواب میدن و تصور میکنیم اگه از رانت استفاده نکنیم باختیم چون بقیه استفاده کردند جز من که عقل منم میگه باید استفاده کنم چون اگه استفاده نکنم باختم و اگه استفاده کنم حداقل خودمو نجات دادم ... ولی یک سوال : ایا اگر توی فنلاند و یا دانمارک یا سوییس زندگی میکردم و امکان رانت هم برام بوجود میومد بازم جوابم بله بود؟ خیر... چون مجازاتش اونجا سنگینه ... پس باید برگردیم به قبل ترها .... کسانی که این فساد را نهادینه کردند و نظارت نکردند و قدرت داشتند اما برخورد نکردند مقصرند نه کسانی که استفاده کرده اند(هرچند اینها هم مقصرند اما نه درجه یک) ...
سعید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
چرا مثبت و منفی ها اثر نداره . من به یه کامنت منفی دادم ولی هنوز صفره
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
متاسفانه بله. با اینکه بشدت مذهبی هستم ولی با این خبرهایی که هر روز در خصوص اختلاس و رانت خواری آقایان می شنویم مطمئنم اگر در جایگاه رانت خواری بودم فریب شیطان رجیم را میخوردم
سیاوش محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
من اعتقاد دارم زندگی ارزش این کارها رو نداره. بارها موقعیتش رو داشتم و حتی فقر رو به جان خریدم اما تن به کاری که اعتقاد دارم غیر اخلاقیه ندادم و نخواهم داد. مگر ما چقدر زنده ایم که آن را به بی اخلاقی بگذرانیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
مال حروم خوردن نداره
ناظر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
پرسیدن این سئوالات، در افکار عمومی ایجاد دوگانگی میاورد و تمرین فکر کردن به فساد و رانت میشود.
با طرح این گونه سئوالات کاملا مخالفم.
در مورد چگونگی قانون مداری با مردم صحبت کنید نه اینکه انگیزه فکر کردن در مورد رانت و فساد را نهادینه کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
چون سیستم کشور فعلا به این شکله و خیلیها مثل من حس میکنند که بهشون ظلم شده اگر موقعیتی پیش بیاد علی رغم میلم ،برای اینکه از دیگران عقب نیفتم از رانت و پارتی استفاده میکنم.
هموطن
Netherlands
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
وقتي يك چيزي همه گير شد ديگه رعايت كردن يك عده بي معنا ميشه. مثلا من در عمرم دلار نخريدم و هر بار بخشي از پس اندازم را كه بابتش سالهاي جوانيم را داده ام، از دست ميدم. در جامعه اي كه از بانكهاش گرفته تا آدمهاش همه در بازار ارز رخنه كرده اند، نخريدن ارز توسط امثال من نه تنها كمكي به جامعه نميكنه بلكه موجب نابودي من و امثال من ميشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
افراد جامعه از بزرگان خود الگو می گیرند. وقتی مردم می بینند نماینده مجلس، مدیرکل، شهردار، استاندار و... خودشان و فرزندانشان، اطرافیانش بهر کجا رسیده اند یا استفاده از رانت قدرت بوده بی اختیار اگر امکانش باشد اکثر مردم هم از رانت استفاده می کنند چونکه قباحت استفاده از رانت در ایران از بین رفته است و اگر بده چرا برای یک مسئول بد نیست ولی برای یک کارمند بد و زشت است! اخلاقیات در ایران در حال از بین رفتن میباشد!
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
2
نمیدونم. یه بار داشتم برا یکی از مدیران ارشد استان صحبت میکردم از فساد اداری و اقتصادی حاکم بر مدیران و .... جواب جالبی بهم داد. گفت تو هنوز نیومدی اینطرف میز. بیایی و این صحبتا رو بکنی و عمل کنی مهمه. هنوز نمیدونی کجا چه خبره؟ واقعا نمیدونم شرایطش ایجاد بشه چه اتفاقی برام میافته. خداوند حفظمون کنه.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
یله استقاده میکردم.
هر کسی دیگه ای هم بود استفاده میکرد.
قدرت بدون نظارت فساد میاره.
نمیتونیم بگیم فلانی آدم خوبیه بعد بفرستیمش وسط گود وقتی هم به فساد کشید شد بهش بگیم تو بدی.
باید سیستم های نطارتی و کنترلی دقیقی رو داشته باشیم.
فدرت باید در اختیار سیستم باشه نه فرد
الف. خ.
United States of America
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
1
رانت بازی در خون ایرانیان است و قطعا هر ایرانی اصیل در صورتیکه توانش را داشته باشد اینکار را خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
استفاده نمیکنم چون پول کثیفیه و قانونی هم هست!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
0
بله استفاده میکردم
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اگر نظارت و بازرسی واقعی و دقیق باشه دیگه من هم بخواهم نمیتوانم از موقعیت رانت استفاده کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اینکه استفاده میکنم یا نه مهم نیست مهم این است که قوانین و شرایط کشور طوری باشد که امکان و جرات استفاده ازآن را نداشته باشم .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
2
یک روز از درب عقب اتوبوسی که در حال حرکت بود سوار شدم . اون زمانی که بلیط 10 ریال بود!
نمیدونم چه جوری شد که یادم رفت بلیط را به راننده بدم. محل کار که رفتم یادم افتاد که بلیط ندادم. وحشت عجیبی کردم . همون لحظه پا شدم و رفتم بلیط را دادم به یکی از راننده های همون خط. و تا بلیط را پاره نکرد خیالم راحت نشد. پیش خودم می گفتم فردای قیامت چطور میتونم جواب یک ملت را بدم؟ من اگر پول یک نفر را بخورم جوابگوی همین یک نفرم ولی اگر حتی 10 ریال پول بیت المال راخوردم چطور میتونم جواب چند میلیون نفر را بدم؟
ماموران دولت حواسشون خیلی باید جمع باشه.
ممکنه نهادهای نظارتی متوجه نشن ولی خدا که داره می بینتشون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
لطفا نظرسنجی اضافه کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
این سوال رو احتمالا با این نیت طرح کردید که در پایان به این نتیجه برسیم که هر کسی اگه جای این آقازاده ها و افراد دارای موقعیت باشه هم همین کار رو میکنه و از رانت استفاده میکنه و خلاصه از ماست که بر ماست. بدانید که قوانین و نظارت های ما کلا فساد زاست. مگر میشود همه چی را به امان خدا رها کنیم و از مردم آزمون وجدان بگیریم. باید قوانین و شرایط جوری باشد که کسی امکان فساد را پیدا نکند. وقتی خیلیها امکانش را دارند و به وسیله رانت هر روز بزرگ و بزرگتر میشوند و به ریش من میخدند، توقع شما از من چیست؟ در موقعیت رانت قرار بگیرم و آن را پس بزنم؟
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
این احساس در جامعه وجود داره که اگر از پارتی بازی و رانت استفاده نکنی از بقیه عقب می مونی و باید بگم متاسفانه تا حدود زیادی هم درسته. خود بنده چند مرتبه توی مصاحبات مختلف کاری رد شدم، در حالی که می بینم کسانی این شغل ها رو گرفتند که از لحاظ علمی از من پایین تر بودند. حالا خود شما وقتی ببینی که چند ماه زحمت کشیدن و درس خواندن و مطالعه و آزمون دادن و حتی تجربه کاری داشتن به اندازه یک سفارش فلان کس و فلان مدیر ارزش نداره، اگر فرصت استفاده از رانت برایتان پیش بیاید، استفاده نمی کنید؟
ناشناس
Georgia
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
اين اشتباهه كه شما از افراد جامعه خواهش كنيد كه دزدي و رانتخواري نكنند
بلكه بايد ساختار اقتصادي و قضايي طوري بنا بشه كه اگه افراد بخوان هم نتونن فساد كنن،
اين اشتباهه كه گوشتو بزاريم جلو گربه و ازش توقع داشته باشيم نخورش!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
سلام. سال 83 پول گلدکوئست کل زندگی دنیا و آخریتم را تا یک قدمی خرابی پیش برد. الان با اینکه یک کارمند ساده هستم خداوند را شاکرم. شکر. هرگز و هرگز استفاده نخواهم کرد. بالاخره خواهیم مرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
به احتمال خيلي زياد نه. احتمال ميگم چون امكان وسوسه شدن وجود داره. كما اينكه در جريان ارز و مسافرت هاي خارجي در آمدزا اينكار رو نكردم و مسافرت داخلي رو ترجيح دادم.
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
متاسفانه تو مملکت ما دزدی و فساد تیدیل به یک ارزش شده و ملاک زرنگی و عرضه افراد داشتن تعدد ادمای گردن کلفت پشت سر بعنوان پشتوانه و دسترسی به رانت ارزیابی میشه ... وقتی اینجا سوال کردید در صورت داشتن امکان ایا از رانت استفاده میکردید یعنی ایا در صورت امکان به دزدی ایا دزدی میکردید ؟؟؟ یعنی اینکه جامعه ما به قهقهرا رفته ... یعنی خیلی خاک بر سرمان شده ... یعنی از انسانیت دور شدیم و یعنی خیلی چیزای دیگه.... .
قادری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
تاحالا استفاده نکردم ولی اگه پیش بیاید شاید وسوسه بشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
مسلم است که استفاده نمی کنم البته به شرطی که خدا کمک کند ( ما ابری نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی)، قبلاً شرایط استفاده مهیا شده استفاده نکردم،
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
الان که اوضاع بی قانون شده وهرکی هر کیه .بله استفاده می کردم مگر ما بد می خوریم
حامد مشهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
2
0
بله استفاده ميكنم
بله استفاده كرده ام
بله از نزريكان هم استفاده كرده اند
در كشوري به ايننشدت آلوده اسم اينكار زرنگيست نه رانت و سوء استفاده .
حتي يك بار به المان هم رفته بودم توي شهرداري به مشكلي برخورد كردم اونجا خودش يك دروغ به من ياد داد گفت بنويس پاي برگه و نوشتم و كارم را راه انداخت . منظور اونجا هم ديدم كه اينكارو ميكنن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
0
بله 100 در صد با قاطعیت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
0
چراغ قرمز چهار راهی را تصور کنید که اکثر مردم و حتی خود پلیس و مسئولین دیگر هم از آن عبور میکنندو پشت آن نمی ایستند .فک کنم ایستادن من خیلی بی معنی و حتی باعث حادثه و مزاحمت برای دیگرانی که عبور میکنند باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
دارم، ولی استفاده نمیکنم.هرچند هشتم گرو نهمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اونایی که منفی دادن . ادای روشن فکرا رو در نیارید . این ملت بی فرهنگترین و بی عرضه ترین ملت تاریخه .
یعنی خیلی شما خوبید ؟ راست میگید میزان داراییتون که منفی دادین رو بگید تا مشخص بشه شما چی میدونید از این فلاکت جامعه . چندتا ماشین خریدی ؟ همه مایحتاج زندگیتو خرید انبار کردی تو خونه ات ؟ پوشک هفت جد و ابادت رو خریدی ؟
محمودی
Turkey
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
من شخصا نه اصلا . ولی اکثر انسانها در مقابل پول و قدرت وسوسه می شوند ولی اگر در جامعه ای قانون قدرتمندانه اجرا شود میزان ارتکاب به جرم و فساد بسیار کم خواهد شد. در کشورهای اروپایی چون قانون در همه زمینه ها درست اجرا میشود میزان فساد مدیریتی کمتر است. تنها راه چاره وضع قوانین درست و اجرای سفت وسخت آن است.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اگه مجبور بشم که ی کار را پیش ببرم حتما.مگه اینکه کاری که وجود داره بی اهمیت باشه.چون هم اکنون در ایران بدون رانت اصلا کارت پیش نمیره که نخوای استفاده کنی یا نکنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اگر نخوری ، میخورند . اگر نزنی ، میزنند. اینجا قانون جنگل حاکمه پس صد در صد استفاده خواهم کرد چون حقمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
خیر استفاده نمی کردم. به هیچ عنوان-
سعید سیاحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
به نظرم جواب دادن به این سوال فعلا میتونه در حد شعار باشه چرا که توی موقعیت رانت قرار گرفتن و جواب منفی دادن سخته
هرچند خودم دوس داشتم جوابم به این سوال منفی باشه
ولی با توجه به فرهنگ بدی که برای ما ایجاد کردن و بنیه ضعیف خیلی از ماها احتمال دوگانگی بین جواب و عمل زیاد خواهد بود
مصداق این حرف توی مسولیین به راحتی میشه دید که چقد عملکردشون بد بوده که میتونه یکی از عوامل این عملکرد بد رانت و فساد اقتصادی باشد
ممنون
2024 چه سالی بود/ پاسخ روزنامه‌نگار مشهور به پرسش‌های مخاطبان/ ایلان ماسک تیشه به ریشه توییتر زد فرمانده سپاه اصفهان : به آمریکایی‌ها گرا ندهید، ناترازی‌ انرژی در دولت رئیسی هم وجود داشت/ حکومت بعثی سوریه سقوط کرد چون مردم را به عنوان پشتیبان نداشت استوری کنایه آمیز محسن تنابنده در رابطه با قطعی‌های برق (عکس) وقتی کپسول گاز تبدیل به موشک می‌شود (فیلم) ۱۲ منطقه تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا ادعای سعید جلیلی : توقف قانون حجاب مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست داستان مار و ارّه ؛ آیا این قصه برایتان آشنا نیست؟ (فیلم) درباره ظاهر فرزندان تان (فیلم) ژاله علو؛ شمایل زنی با صلابت نه مستبد/ وقار نه وقاحت نشانه‌های هشداردهنده سرطان‌های ارثی را بشناسید (فیلم) رئیس دادگاه زندان صیدنایا در سوریه دستگیر شد بیت کوین ارز رسمی روسیه شد تلگرام در مالزی دنبال دریافت مجوز رفت نتانیاهو : دنبال عادی سازی روابط با عربستان هستیم انتقاد تند قدیری ابیانه از رفع فیلترینگ : می خواهند ایران را شبیه تایلند کنند/ انتخاب پزشکیان یک فاجعه بود و دیر یا زود استعفا می‌دهد/ کیش را ساختند تا عشرتکده اعراب شود