۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۵۵۶۱۴
تعداد نظرات: ۸۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۶-۱۲-۱۳۹۷
کد ۶۵۵۶۱۴
انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۶-۱۲-۱۳۹۷

دو پیشنهاد برای تقویت وحدت ملی: «تبدیل فرهنگستان فارسی به فرهنگستان زبان های ایرانی» و «اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با زبان»

همه ایران به طور مشاع متعلق به همه ایرانیان است.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی (عبدالکریم حسین‌زاده) پیشنهاد داده است: "فرهنگستان زبان و ادب فارسی به فرهنگستان زبان‌های ایرانی تبدیل شود." 

به جرأت می توان گفت این یکی از حرفه ای ترین و ملی ترین پیشنهادهایی است که توسط یک نماینده مردم در خانه ملت مطرح شده است و از این رو باید آن را ستود و حمایت کرد.
دو پیشنهاد برای تقویت وحدت ملی: «تبدیل فرهنگستان فارسی به فرهنگستان زبان های ایرانی» و «اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با زبان»
ایران، کشوری است با اقوام و زبان های گوناگون و اساساً بدون فارس ها، ترک ها، کردها، لرها، بلوچ ها، عرب ها، تات ها، ارمنی ها و ... ماهیتی به نام ایران وجود خارجی نخواهد داشت.
نکته اینجاست که صاحبان همه این زبان ها در درازای تاریخ به میهن بزرگی به نام ایران وفادار بوده اند و حتی در مواردی که حکومت مرکزی ضعیف بوده و می توانستند اعلام جدایی کنند، نه تنها چنین نکرده اند بلکه به حفظ تمامیت ارضی و هویتی ایران کمک کرده اند؛ نمونه اش مردم آذربایجان در دوران مشروطه که به رهبری بزرگانی چون ستارخان و باقرخان از مشروطه خواهان در تهران حمایت کردند تا نخستین رویش های مردم سالاری در ایران جوانمرگ نشود.
به علاوه هر گاه ایران درخطر بوده است، همه اقوام ایرانی در کنار هم از میهن شان دفاع کرده اند و نمونه حماسه ای اش 8 سال دفاع مقدس است.

با این همه، وقتی نوبت به تأسیس فرهنگستانی برای زبان و ادب رسیده، آن را به "فارسی" محدود کرده اند. فارسی البته زبان مشترکی است که همه ایرانی ها را به هم متصل می کند. در طول تاریخ هم همه اقوام ایرانی آن را پاس داشته اند و  هیچگاه دعوای زبانی در میان نبوده است. اما این دلیل نمی شود فرهنگستان زبان و ادب، چتر خود را محدود به یک زبان کند و سایر زبان ها از از شمول خود خارج سازد.

همان طور که لازم است زبان زیبای فارسی پاس داشته شود و ببالد، درباره سایر زبان های ایرانی هم باید چنین دغدغه ارجمندی وجود داشته باشد چه آن که زبان، بخشی از ثروت و هویت ملی است.

دو پیشنهاد برای تقویت وحدت ملی: «تبدیل فرهنگستان فارسی به فرهنگستان زبان های ایرانی» و «اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با زبان»
بنابر این دو اتفاق ملی و مبارک مورد انتظار است:
1 -  "فرهنگستان زبان و ادب فارسی" به "فرهنگستان زبان های ایرانی" تبدیل شود تا متخصصان همه زبان های ایران در کنار هم گرد آیند و هر کدام در بخش مربوط به زبان خود و در تعامل همدلانه با یکدیگر، حراست از گنجینه زبانی ایران را عهده دار شوند.

2 - برخی قوانین و مقررات مربوط به زبان، اصلاح شود. به عنوان مثال " ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه" که می گوید: "افرادی که علاوه بر زبان فارسی به یکی از زبان های خاص اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی یا گویش‌های محلی و قومی رایج در‌ بعضی مناطق ایران سخن می‌گویند مجازند از اسامی خاص متعلق به آن زبان یا گویش در نامگذاری محصولات و مؤسسه‌ها و اماکن مربوط به خود در‌همان مناطق استفاده کنند."

طبق این آیین نامه که اتفاقاً در دولت اصلاحات تصویب شده، شما به عنوان مثلاً یک ترک زبان می توانید در شهر ترک نشین از اسامی ترکی برای محصول، مؤسسه یا فروشگاه تان استفاده کنید ولی نمی توانید در سایر نقاط کشور از آن کلمه استفاده کنید!

این در حالی است که همه ایران به طور مشاع متعلق به همه ایرانیان است و این گونه نیست که آذربایجان فقط متعلق به ترک ها باشد و بلوچستان صرفاً مال بلوچ ها، بلکه هر آن که شناسنامه ایرانی دارد، در ذره ذره این خاک سهیم است، فارغ از این که چه زبانی دارد.
مگر در دوران دفاع مقدس که از همه جای ایران برای آزادی خرمشهر جمع شده بودند، نیروها را تفکیک می کردند که تو ترک یا کرد هستی و نباید از خرمشهر که عمده جمعیت آن عرب و فارس هستند دفاع کنی؟!

دو پیشنهاد برای تقویت وحدت ملی: «تبدیل فرهنگستان فارسی به فرهنگستان زبان های ایرانی» و «اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با زبان»
همه جای ایران ملک همه اقوام ایرانی است و همه آنها باید بتوانند از زبان مادری خودشان در هر نقطه از سرزمین خودشان استفاده کنند؛ هیچ دولت و مجلس و آیین نامه ای هم نمی تواند این حق طبیعی را نادیده بگیرد.

این دو اقدام می تواند وحدت ملی را که همانند نان شب برای ایران واجب است تقویت کند.

از نمایندگان مجلس نیز انتظار می رود پیشنهاد رییس فراکسیون حقوق شهروندی در خصوص تبدیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی به فرهنگستان زبان های ایران و پیشنهاد عصر ایران برای اصلاح برخی قوانین و مقررات مرتبط با زبان را جدی بگیرند و نامی ماندگار از خود در عرصه پاسداشت فرهنگ جمعی ایران بر جای بگذارند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۳۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
43
140
این پیشنهاد عالیییییییییی است، همه ما استقبال میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
همه باید علاوه از استقبال به کودکانمان زبان خودمان را هم یاد بدهیم.مشکل از خود ماست که فکر می کنیم فارسی کلاس دارد و بقیه بی کلاس هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تجربه شخصی از آموزش همزمان چند زبان:
من زبان مادریم ترکی است و زبان مادری همسرم فارسی است، بچه های من (10و 5 ساله) به دو زبان ترکی و فارسی کاملا مسلط هستند و در حال آموزش زبان بین المللی(انگلیسی) هستند، کوچکترین مشکلی هم بابت آموزششان ندارند. بنده در هنگام تولد اولین فرزندم با چندین متخصص (گفتار درمانی، شنوائی سنجی، روانشناسی و غیره ) مشورت کردم و به صراحت اعلام کردند که بچه تا 3 سالگی به راحتی میتواند 3 زبان را به طور مستقل یاد بگیرد و مشکل گفتاری و غیره هم پیدا نمیکند. من با زبان ترکی و مادرشان با زبان فارسی از همان روزهای بدو تولد با بچه ها ارتباط برقرار کردیم و خدا را شکر میکنم که بچه های من در این سنین کم به دو زبان زنده دنیا صحبت میکنند و زبان بین المللی را هم در حال آموزش هستند.
احمد
Norway
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
38
96
واقعا احسنت وپیشنهاد بسیار به جایی است امیدوا است مسئولان این مسئله را مد نظر بگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
40
87
زبان فارسی یک زبان جنوب ایرانی است و تا صد سال پیش خیلی از مردمان بومی مرکز و شمال ایران و حتی تهران به زبان های راجی و تاتی و به طور کلی شمالی (هم خانواده با با گیلکی و مازندرانی) صحبت میکردند.این زبان ها به نفع فارسی در حال انقراض هستند و مقصر هم فقط و فقط خود مردمان بومی تهران و اصفهان و گیلان و ... هستند که فارسی را به عنوان زبان اولشان انتخاب کردند و زبان اجدادشان را دهاتی می نامند!!
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
پس تاجیکستان هم جنوب ایرانه
فارسی جنوبی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
زبان فارسی چه در تاجیکستان و چه در افغانستان یا در چین و ... هم استفاده بشود یک زبان جنوب غربی هست و این ربطی به جغرافیای فعلی سیاسی ندارد،زبان های کردی و بلوچی و گیلکی و تاتی و راجی و مازنی و تالشی هم زبان شمالی محسوب میشوند،این تقسیم بندی را زبانشناسان انجام داده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دوست عزیز مطالعات تاریخی بنده تا حدودی نظر شما رو تایید میکنه. ولی امروز روز اتحاد هست. گذشته ها رو نادیده بگیریم و به آینده ایران بیاندیشیم.
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ناشناس ۱۴:۲۰ چرا اون زبانشناس هایی که میگی نام نمی بری؟ خجالت می کشی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
راجی گویشی از زبان فارسیه
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
38
89
خیلی معقول و قانونی و منطقی
همه ملت از این پیشنهاد استقبال می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
132
58
خیلی پیشنهاد بدی است. شما با این کار واگرایی و قومیت گرایی را بیش تر می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
قومیت گرائی یعنی اینکه زبان یک قوم پاس داشته شود و زبان اقوام دیگر نابود شود. تعریف بهتری از قومگرائی اگر دارید بنویسید تا ما هم یاد بگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اقوام ایرانی چند هزار سال با زبان های مختلف در کنار هم زندگی کرده اند و کشور ایران را بوجود آورده اند.این حق هر کسی است که زبان مادری اش را درست و صحیح یادبگیرد و صحبت کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
كجاي كاري
تو متن مي گه همه زبان ها "كنار هم" باشند تو " واگرايي" دريافت مي كني؟ فازت چيه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اولا"قومیت گرایی به معنی مطالبات شدید تجزیه طلبانه که مخل تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی است در ایران اصلا" وجود ندارد .
ثانیا" قومیت گرایی دقیقا" از زمانی در ایران نمود پیدا کرده که فارسی زبان غالب شد و به زبان های محلی کم توجهی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
141
45
پیشنهاد سبکسرانه تون رو بزارید در کوزه. اگر این چنین بود الان سوریه و عراق کشورهای دارای وحدت بودن. زبان به واسطه کارکرد ارتباطی، امنیت ساز ترین و وحدت آفرین ترین عنصر کشورما است. ضمنا دغدغه امروز کشور ما زبان نیست و مارسی زبان همه مردم ایران بوده، هست و خواهد بود. امروز مردم ما وحدت دارن مشکل جای دیگه ست. لطفا سفسطه نکنید
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دغدغه ی اصلی ما اتفاقا زبان هست چرا ما غیر فارس ها نمیتونیم به زبان خودمون بخونیم و بنویسیم؟چرا ادبیات ما در مدرسه تدریس نمیشه؟چرا اصل ۱۵ قانون اساسی اجزا نمیشه؟چرا به نژاد پرستی پایان نمیدید؟چرا تخم نفاق میکارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
من از شما یک سوال دارم. اگر پدر شما به همه فرزتدانش با عدالت ارث دهد بیشتر متحد میشوید یا اگر فقط مثلا به فرزند بزرگ بدهد؟
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
زبان مادری هر قوم یکی از نشانه های فرهنگ آن قوم هست شما حق ندارید زبان و فرهنگ اقوام دیگر را نادیده بگیرید . همه اقوام و زبانها حق دارند و باید به زبان مادری خود صحبت کنند و بنویسند . شما این تفکر سبکسرانه تون رو بزارید در کوزه . زنده باد همه زبانها و همه اقوامی که به زبان مادری خود عشق می ورزند .
ناشناس
| Belgium |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
عراق و سوریه همین به دلیل عدم احترام به حقوق اقلیت ها به این روز افتاده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
نوشته تان غیر منطقی و از روی تعصب کور است و این دیدگاه در عصر ارتباطات از سوی اکثریت مردم ایران مردود است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
همین ادمای مثل شماباعث میشه زبان مادری قومیت هاازبین برود وباعث ایجاداختلاف میشه
امیر
Germany
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
121
47
زبان فارسی میراث تمام جهان ایرانی است. برای نمونه، بیش‌ترین فارسی سرایان از خطه‌ی آذربایجان بوده‌اند. این چه مطلب نادرستی است، که نشر می‌دهید. زبان فارسی، ارتباط مستقیمی با اهالی خطه‌ی استان فارس ندارد. با منطق شما، در ایالات متحده نیز، که دارای بیش‌ترین جمعیت اقلیت لاتین تبار است، باید فرهنگستان زبان اسپانیایی و یا پرتغالی نیز تاسیس گردد.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
یعنی از نظر شما اقلیت لاتین ایالات متحده با جمعیت مثلا ترکهای آزربایجانی کشورمان که نزدیک به ۴۰میلیون نفر هستند برابری میکند و اینکه اقلیت لاتین در آن کشور مهاجر هستند (قوانین مناسبی هم برای حمایتشان وجود دارد ) با ساکنان چندین هزار ساله کشور یکی هستند
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
خکیم ایالات متحده که می گید. زبان های اقلیت اجازه دارن برند های به زبان خودشون داشته باشن و تو کل آمریکا مجوز فعالیت داشته باشه.
می تونن به مدرسه هایی به زبون محلیشون برن و می تونن شبکه تلویزیونی به زبون خودشون داشته باشن.
اینکه زبان های اقلیت توی ایران هم از چنین حقوقی برخوردا باشن خواسته زیادیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
123
47
پيشنهادي پوچ و در راستاي رشد افكار و روحيات قوم گرايانه در ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تعصب کور به زبان فارسی تاکی؟!
یاشار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
127
51
من خودم ترکم ولی عاشق زبان فارسیم یعنی واقعا خیلی خوشبخت وخوشحالم که می تونم ترانه های اساتید آواز ایران بشنوم بفهمم ولذت ببرم چند وقت پیش مهمانی داشتیم از ترکیه می گفت خوشبحالت که میتونی مولانا و سعدی بخونی به زبان اصلی اگه زبان رسمی فارسی نباشه فردا روز بچه ی منه ترک چطور می تونن با یه گیلانی کرد یا هرکسی که زبان مادریش فارسی نیست ارتباط برقرار کنه ؟!زبان مادری رو که هر بچه ای که به دنیا میاد خود به خود یاد میگیره تو خونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
همین شماها کاسه داغ تر از آش می شوید و تیشه به ریشه فرهنگ و زبان خودتون می زنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
بحث این نیست که فارسی نخونی بلکه اینه که ترکی هم یاد بگیریم.و زبان مادری و زبان نیتیو ما ازبین نره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
این موضوع نگران کننده ای نیست. مردم کانادا چطور زبان فرانسوی کبک را پذیرفته اند بدون اینکه مشکل پیدا کنند و یا برخی کشورها مانند سوئیس که به طور رسمی دو یا حتی سه زبانه هستند چطور مشکل پیدا نمی کنند. این موضوع فقط مال ایران نیست که شما اظهار عجز و درماندگی می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
چراوقتی حرف بی ربطی را بزنید با عنوان من خودم ترک شروع می کنید عرضه دارید با نام وهویت خودتان که غیر ترک هست حرف بزنید
قهرمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
جناب یاشار ، شما حتما لازم است کتاب مانقورت نوشته چنگیز آیتماتوف را بخوانید ، دقیقا در مورد خودت نوشته کسی که به همه چیزش پشت پا می زند و حتی مادرش را می کشد چون بهش یادت دادن و از خودش فکری ندارد
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اگر به کارکرد زبان باشد که الان زبان انگلیسی از همه زبان بیشتر بدرد می خوره. در ثانی شما کتاب سعدی را از حفظ هم بلد باشی هیچ مزیتی نداره. چون عصر شعر و شاعری گذشت. الان دنیای مدرن و دنیای علم هست که بهش خیلی زیادش انگلیسی است. شما برو همون گلستان و بوستان را خوب بخون کافیه. ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
107
45
باید افتخار کرد به دانستن زبان فارسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
همه زبانها در جای خود مهم و یادگیریشان واجب و امتیازات و زیباییهای هنری خاص خود را دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
بر منکرش لعنت. ولی این افتخار به زور به دست نمی آید. افتخار جایی معنا دارد که شما شرایط برابر داشته باشی و در کمال آزادی و اختیار به یک زبان عشق بورزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
بله ولی دانستن هر زبانی افتخار هست.
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
34
89
تدریس به زبان مادری حق تمام قومیت ها در ایران است...به امید آن روز که در دبستان ها کنار زبان فارسی در هر منطقه، زبان مادری آن منطقه آموزش داده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
کاملا درست است البته بشرطیکه اقوام در زادگاه خود سکونت کنند و قصد مهاجرت به سایر شهرها بالاخص پایتخت را نداشته باشند
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
آهای که نوشتی « کاملا درست است البته بشرطیکه اقوام در زادگاه خود سکونت کنند و قصد مهاجرت به سایر شهرها بالاخص پایتخت را نداشته باشند»
فکر کردی کی هستی که برای بقیه تصمیم میگیری؟ پایتخت مال باباته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
105
29
همه اقوام ایرانی عزیزند و محترم ولی نباید فراموش کنیم اولویت برای تصمیم گیری ها باید با پارس ها بعنوان قدیمی ترین و بزرگترین توده مردمی کشور صورت پذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
شما اگه 80 سال پیش در آلمان بودی حتما یکی از مقامات بلندپایه حزب نازی می شدی ولی الان آلمان باشی به کمپ های بازپروری میفرستنت.
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
مشخصه که هیچ چیز در مورد زبان و قومیت ها نمی دونید . همین طور یه چیزی پروندی وسط که منم یه چیزی گفته باشم .
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
قدیمی ترین سلسله ایرانی ماد ها بودند و بعد پارسها وبعد از پارسها پارتها حاکم شدند و در طول تاریخ همه این اقوام به ایران خدمت کردند زیرا همه ایرانی بودند و سنت و فرهنگی یگانه داشتند مثلا تمام کسانی که عید نوروز دارند به این فرهنگ تعلق داشته اند.لطفا تاریخ را بخوانید تا فراموش نکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
يعني اول فارسها در اين خاك خلق شدند و بقيه به ايران مهاجرت كردند ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
27
63
پیشنهاد بسیار خوبی است
اصف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
22
39
در این بین نظارت برعملکرد رسانه ها از رادیوتلوزیون تا روزنامه ها و کتاب و هنرهای سمعی و بصریر و غیره نباید غافل شد .متاسفانه همه اقوام باید دایما مواظب باشند تا از سوی رسانه ها مورد بیمهری و توهین قرار نگیرند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
50
29
یک زبان به تولید آثار هنری فاخر زنده می مونه. موسیقی، رمان، شعر،...
ابزارهای زیادی برای تولید اثر به زبان های محلی در ایران هست. چرا روی این ابزارها(روزنامه، مجله، ادبیات، رادیو، شبکه های تلویزیونی استانی، رشته های دانشگاهی، و...) مانور نمیدید؟
من که معتقدم عمده اظهار نظرها در مورد زبان های محلی، شعار زده و سیاست زده ست و متولیانش قصد بهره برداری سیاسی دارن.
از طرفی حتم دارم ستیز با زبان ملی ای که اقوام مختلف ایرانی در طی سده ها به طور خودجوش در بالندگی اون دارای نقش بوده اند از جاهایی هدایت میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
29
68
متاسفانه از زمان رضاشاه پهلوی ایرانی بودن با فارس بودن همتراز شد. شگفت آور اینکه بعد از انقلاب هم با افت و خیزهایی ادامه یافت و الان هم در ناخودآگاه خیلی از هم وطنان فارسی زبان این ذهنیت وجود دارد. به طوریکه متاسفانه برای مثال بارها در صدا و سیمای میلی شنیده شده که مهمان برنامه مثلا عید نوروز رو به جای همه ایرانیان به همه فارسی زبانان تبریک می گوید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
88
40
من زبان مادریم فارسی نیست ولی بالا برید پایین بیایید ایران و ایرانی زبان اصلی ورسمیش فارسی بوده و هست و خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
از طرف خوتون نظر بدید نه ایران و همه ایرانی ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
انتخاب زبان رسمی با اجازه دادن به رشد و حیات زبان های محلی دو تا مساله کاملا متفاوتن
ایرانی آباد و آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
22
51
شما به فیزیک و زیست شناسی دبیرستان نگاه کنید ببینید این فرهنگستان چه بلائی سر این واژه های علمی دنیا آورده . ... انگار یک علم جدید آوردن . بیچاره بچه ها گیج شدن .آقای حداد هم در دیدار با معلمین معترض به این عمل لبخند زدند و گفتند عادت می کنید!!!!!!!!!!!!
چند نمونه برای تفکر:
اسمز معادل فارس گذرندگی
اسفنکتر ===== بنداره
هومئو ستازی === هم ایستایی
DNA ===== دنا
RNA ===== رنا
و................
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
واقعا نکته مهمی بود. هزاران درود.
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
16
56
پیشنهاد بسیار خوبی است. مشکل بسیاری از دوستان این است که زبان رو صرفا یک وسیله ارتباطی می دانند و به همین دلیل می گویند که چه فرقی دارد همه فارسی صحبت کنند. در حالی که برقراری ارتباط تنها یکی از کارکردهای زبان است. در کنار آن زبان مهمترین وسیله اندیشیدن و همچنین مهمترین گنجینه یافته ها و تجربیات بشر است که امکان انتقال این یافته ها رو به نسل ها فرام می کند. مثلا اگر خدایی ناکرده زبان فارسی نابود شود، تنها حروف الفبا نابود نمی شوند، غزلیات حافظ و شاهکار مولوی نابود می شود و سپس سه گاه و بیات ترک نابود می شوند. این در مورد همه زبان ها صادق است پس هرکسی حق دارد برای حفظ زبان مادری خود کوشا باشد و حکومت ها وظیفه دارند از میراث فرهنگی کشور و همه زبان های آن حمایت کنند.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
18
40
سلام، همیشه یه سوال داشتم و اینه که چرا یک استان داریم به اسم فارس ولی اکثرا لر هستن؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
79
18
فقط عربي و فارسي زبان هستند باقي گويش و لهجه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
عجب کشف کشافی!لطفا تا ازتون ندزدیدن ثبتش کنید!
قهرمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
من رشته ام آموزش زبان هست با سه تا ترجمه کتاب ، نظرتان ضمن احترام مردود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ببخشید فتوای بسیار خوبی دادید. میتونم بپرسم از کجا میتونم رساله شما رو تهیه کنم؟
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
تو حیفی. استعدادت حرام نشه یهو. زبان شناس کی بیدی تو. به نظر من برو گیتس ثبتت کنن. حیف هوایی که تو تنفس می کنی.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ببخشید ترکی گویش از کدام زبان است؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
60
35
بعداز زبان مادری نوبت فدرالی شدن وبعد از اون نوبت جدایی طلبی و غیره میشه اونوقت سنگ رو سنگ بند نمیشه چه خونها ریخته شده برای حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دوست عزیز راه جلوگیری از تجزیه جلوگیری از آموزش زبان مادری نیست راه اون ایجاد حس و واقعیت برابری و عدالت هست. اتفاقا تعداد زیادی از شهدای این کشور از اقوام مختلف بوده اند. به جای این ترسها یا بهانه های بیهوده به راه حل کشورهای موفق چند قومیتی نگاه کنید.
سس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
19
41
درود بر شما. این نظریه اگر اجرا بشه عامل مهم وحدت و جلوگیری از واگرایی و تفرقه افکنی پان ها خواهد بود
Mandana
Germany
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
64
34
ما ایرانی‌ هستیم، زبان ملی‌ ما پارسی‌ است و باید در تمام ایران زمین زبان پارسی‌ بماند، این جدایی طلبان هستند که ساز هر منطقه یک زبان را میزنند، زبان ملی‌ یک کشور عامل اتحاد و همبستگی‌ مردم آن کشور است. ما میتوانیم زبانها و لهجه‌ها ایرانی‌ را به عنوان زبان دوم هر منطقه به کسانی‌ که این زبان را می‌‌خواهند بیا موزند، اموخته شود. بطور مثال: زبان اسپانیایی در آمریکای لاتین، که زبان بومی مردم هم نبوده است، الان به عنوان ، زبان رسمی‌ این کشور ها تعلق دارد، هر کسی‌ می‌‌تواند زبان بومی خود را در کنار زبان رسمی‌ که اسپانیای می‌‌باشد، فرا بگیرد، یک کشور بدون زبان مشترک و واحد، یک ملت و یک کشور در قرن ۲۱ نمی‌‌باشد.

زبان واحد جز اصول ابتدایی یک ملت در قرن ۲۱ می‌باشد، یعنی‌ زبان واحد بیان کننده کلمه ملت در قرن ۲۱ میباشد. ما در زمان قبیلهٔ یی زندگی‌ نمی‌‌کنیم، که هر قبیلهٔ زبان خودش را داشته باشد. ملت یعنی‌ زبان مشترک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
خیلی از کشورهای جهان چند زبان رسمی دارند مثل سوئیس، بلژیک، هند، عراق، آفریقای جنوبی، روسیه
آیا اونا یک کشور و ملت نیستند؟
با مطالعه حرف بزنید ماندانا خانم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
من با ذهینیت شما مخالفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
در این متن و پیشنهاد گفته نشده ارزش زبان فارسی باید از بین برود. ابتدا متن رو کامل بخونید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
شما هر وقت فرق بین زبان ملی و زبان رسمی رو تشخیص دادید، ما پای نطق شما میشینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
17
8
پاسخن فرهنگستان زبان فارسی: به نام خدا. چشم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
9
21
عالی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
22
28
عالی
اذری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
27
20
درود بجناب جعفر محمدی ، پیشنهاد بنده اینست که در شهرستانهائیکه گویش رایج محلی دارند یک واحد درسی برای اشنائی با دستورات ، خوانش درست و ... را دایر کنند که بسیار هم خوب و مفید خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ببخشین اشتباها منفی دادم در حالی که کاملا موافق هستم
ناشناس
Belgium
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
19
15
دوست عزیزی که در مورد بلژیک نوشتی من چند سالیست اینجام و می دونم همین الان هم خطر انشقاق دو قسمت فرانسه زبان و فلامان زبان(و البته قسمت کوچک المانی زبان) وجود داره و هر سال هم یجوری این موضوع تو روزنامه ها مطرح میشه بله کشور بلژیک دولت فدرال هم داره پادشاه هم داره ولی باعث نمیشه دو قسمت ازهم جدا نشن
ناشناس
Canada
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
16
25
تفرقه افکنان محکوم به شکست هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
40
17
ایران انواع زبان و لهجه رو داره اگه قرار هرکس به زبان ولهجه خودش ح ف بزنه وبنویسه ک دیگه مملکت بهم میخوره
ناشناس
United States of America
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
27
12
پیشنهاد نماینده مجلس در مورد فرهنگستان خوب است ولی طوری اطلاع رسانی کردید انگار الان همه چیز در کشور عالی است فقط با بحران زبان مواجه هستیم در حالیکه زبان واحد مهمترین عامل ارتباط مردم با یکدیگر بوده است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
13
21
فدرالیسم و به رسمیت دانستن اقوام ایرانی تنها راه احیای حقوق قومیت هاست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
8
13
این پیشنهاد خوب اما ناکافیست. برای بیمه کردن نام ایران بعنوان کشور همه ملل و اقوام در درازمدت، تنها راه حل واقع گرایانه تمسک به سیستم حکومتی فدرال میباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
23
6
حق آموزش به زبان های مادری حقی بجاست. اما بسیاری از این زبان ها قابلیت تبدیل شدن به زبان ملی و بین المللی را ندارند. به انزوا بردن زبان کهن فارسی که خیلی از ایرانی های غیرفارسی زبان نیز به آن شعر سروده اند و کتاب نوشته اند و با آن اندیشه اند، به ضرر هویت ملی ایرانی است.
سوسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
13
3
تمام زبانها به نفع زبان انگلیسی منسوخ خواهد شد و طی 300 سال آینده هر کس انگلیسی نداند بی سواد محسوب خواهد شد.تمامی زبانها تحت فشار انگلیسی تغییر خواهند کرد و نیمی از زبانهای اروپائی و نیمی از زبانهای آسیای جنوب شرقی از بین خواهند رفت انگلیسی به عنوان زبان غالب زبانهای اقلیت را به مسلخ خواهد برد و طی 400 سال اینده فقط سه یا چهار زبان باقی میماند
علی از تبریز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
4
24
پیشنهاد بسیار عالی است عامل وحدت ملتها عقل اونهاست نه زبان آنها.
ایران از اقوام مختلف تشکیل شده و زبان و فرهنگ هر کدام باید ارزش و اعتبار قانونی یکسان داشته باشد .
ایران معادل فارس و فارس معادل ایران نیست.
2024 چه سالی بود/ پاسخ روزنامه‌نگار مشهور به پرسش‌های مخاطبان/ ایلان ماسک تیشه به ریشه توییتر زد فرمانده سپاه اصفهان : به آمریکایی‌ها گرا ندهید، ناترازی‌ انرژی در دولت رئیسی هم وجود داشت/ حکومت بعثی سوریه سقوط کرد چون مردم را به عنوان پشتیبان نداشت استوری کنایه آمیز محسن تنابنده در رابطه با قطعی‌های برق (عکس) وقتی کپسول گاز تبدیل به موشک می‌شود (فیلم) ۱۲ منطقه تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا ادعای سعید جلیلی : توقف قانون حجاب مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست داستان مار و ارّه ؛ آیا این قصه برایتان آشنا نیست؟ (فیلم) درباره ظاهر فرزندان تان (فیلم) ژاله علو؛ شمایل زنی با صلابت نه مستبد/ وقار نه وقاحت نشانه‌های هشداردهنده سرطان‌های ارثی را بشناسید (فیلم) رئیس دادگاه زندان صیدنایا در سوریه دستگیر شد بیت کوین ارز رسمی روسیه شد تلگرام در مالزی دنبال دریافت مجوز رفت نتانیاهو : دنبال عادی سازی روابط با عربستان هستیم انتقاد تند قدیری ابیانه از رفع فیلترینگ : می خواهند ایران را شبیه تایلند کنند/ انتخاب پزشکیان یک فاجعه بود و دیر یا زود استعفا می‌دهد/ کیش را ساختند تا عشرتکده اعراب شود