۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۳۰-۰۶-۱۴۰۳
کد ۹۹۸۹۳۰
انتشار: ۱۸:۳۳ - ۳۰-۰۶-۱۴۰۳

روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب

روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب
شهید بروجردی از جمله شخصیت‌های مؤثر دوران انقلاب است تا جایی که مسئولیت حفاظت از امام خمینی(ره) در بازگشت از ایران به او سپرده شد. ایشان در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب چند مسئولیت راهبُردی برعهده داشت؛ از جمله این که جزو نخستین چهره‌های تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می ‌بود.

با وجود جایگاه ممتاز شهید محمد بروجردی در تاریخ معاصر، در سینما و تلویزیون ایران اثری درباره او ساخته نشد و هیچ کدام از پروژه‌ها به سرانجام نرسیدند.

به گزارش فارس؛ بالاخره سال 1401 طلسم این اتفاق توسط سازمان  اوج شکسته شد و «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا کلید خورد. فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا جمعه 30 شهریور ماه ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

این فیلم به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران در سال ۱۳۵۸ پرداخته‌است.

شهید بروجردی از جمله شخصیت‌های مؤثر دوران انقلاب است تا جایی که مسئولیت حفاظت از امام خمینی(ره) در بازگشت از ایران به او سپرده شد. ایشان در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب چند مسئولیت راهبُردی برعهده داشت؛ از جمله این که جزو نخستین چهره‌های تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می ‌بود.

او با آغاز جنگ تحمیلی به غرب کشور رفت و به‌واسطه منش و شیوه خاص فرماندهی و نیز توانایی جذب و تأثیرگذاری فراوان بر دوست و دشمن خیلی زود زبانزد شد. شهید بروجردی حرف مردم را شنید و به شیوه «اقناعی» آن‌ها را با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران همراه کرد. اعتدال در مدیریت به همراه تساهل و تسامح او، میراث بزرگی است که همواره ‌می‌تواند در بزنگاه‌های مختلف چراغ راه باشد. رجوع به منش و شیوه فرماندهی شهید محمد بروجردی، در این برهه خاص، راهگشاست.

شکست طلسم

با وجود جایگاه ممتاز شهید محمد بروجردی در تاریخ معاصر، در سینما و تلویزیون ایران اثری درباره او ساخته نشد و هیچ‌کدام از پروژه‌ها به سرانجام نرسیدند. بالاخره سال 1401 طلسم این اتفاق توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج شکسته شد و «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا کلید خورد.

نقش شهید بروجردی به بابک حمیدیان رسید و مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیر سام احمدی، پردیس پورعابدینی، زنده‌یاد حسام محمودی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، سامیه لک و... به‌عنوان دیگر بازیگران فیلم انتخاب شدند.

رویکرد فیلم

فیلم «غریب» پرچمدار روایت گوشه‌ای از زندگی و سلوک فرمانده‌ای است که نامش در تاریخ معاصر ‌می‌درخشد. کسی که با شیوه متفاوت مدیریتی خود توانست آرامش را در غرب کشور حکمفرما کند. شهید بروجردی این کار را نه به وسلیه زور اسلحه، بلکه با مهربانی و شیوه اقناعی انجام داد. «غریب» پایان غربت مسیح کردستان در سینما و تلویزیون ایران است.

روایت نویسنده و کارگردان

حامد عنقا، نویسنده و تهیه‌کننده «غریب» گفته است: «اولین درسی که محمد بروجردی به ما آموخت، یادآوری نتیجه و عاقبت افراط‌وتفریط است. آنچه در فیلم می‌بینید گرچه عین واقعیت است و ذره‌ای جز آنچه اتفاق افتاده روی کاغذ نیامده، ولی بهرحال از دریچه‌ای است که ما نگاه کرده ایم. ممکن است برخی دیالوگ‌های فیلم ، نعل به نعل متعلق به شهید بروجردی نباشد، اما چرا این دیالوگ‌ها برای هم‌رزمان او -از همه طیف‌ها- آشنا است؟ چون همه آنها در آن زمان می‌شنیدند، بروجردی چه می‌گوید؛ چرا آن حرف را می‌زند و هر کدام از رفتارها و تصمیماتش چه معنا و مفهومی دارد.

محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم هم می‌گوید: «به‌واسطه فعالیت‌هایی که در دوران دفاع مقدس داشتم، نام محمد بروجردی را به‌عنوان یک فرمانده شاخص شنیده بودم. درباره‌اش مطالعه کردم و وقتی آقای حامد عنقا پیشنهاد ساخت «غریب» را داد، دوباره سراغ بررسی زندگی ایشان رفتم. فیلمنامه و مسیر آن هم روشن بود و ‌می‌دانستیم قرار است شمایل محمد بروجردی و سبک متفاوت فرماندهی او را بسازیم. پس با آمادگی کامل کار کلید خورد. در مجموع شهید بروجردی را جزو آدم‌هایی می‌دانم که می‌فهمم چه کسی بوده است. در شرایط امروز، الگودهی در این شخصیت‌ها است؛ اگر درست به سمت آن‌ها برویم.»

تایید خانواده شهید

سمیه بروجردی، فرزند شهید بروجردی پس از اکران «غریب» در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، آن را اثری جامع دانست و عنوان کرد: «فیلم «غریب» صفات همدلی و مهربانی در عین نظامی‌گری پدرم در منطقه غرب را به زیبایی نشان داده است. آن صفات همدلی و مهربانی در عین نظا‌می‌گری ایشان در منطقه غرب که ما سال‌ها ‌می‌خواندیم و ‌می‌شنیدیم و بحث تشکیل پیشمرگان کُرد مسلمان و آن صبوری که به خرج دادند - و واقعا یکی از ویژگی‌های بارز ایشان بود- در این فیلم به عینیت نشان داده شد. اگرچه جا دارد روی شخصیت شهید بیشتر کار شود و فیلم‌های بیشتری ساخته شود.»

اتفاق ویژه در فجر

«غریب» از جمله فیلم‌هایی بود که مراحل فنی آن طول کشید و در روزهای پایانی جشنواره چهل و یکم فجر اکران شد. نمایش فیلم در پردیس ملت مورد استقبال اصحاب رسانه قرار گرفت و به تعبیر آن‌ها «چراغ جشنواره روشن شد». علاوه بر منتقدان، برخی چهره‌های مطرح نیز لب به ستایش از «غریب» ستودند.

این فیلم در هشت رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و هفت جایزه به دست آورد؛ از جمله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (پردیس پورعابدینی)، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فرهاد قائمیان)، جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (محمدحسین لطیفی ) و... «غریب»  شش جایزه از بخش تجلی اراده ملی هم دریافت کرد. این فیلم همچنین از هفدهمین جشنواره مقاومت صاحب سه جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم‌برداری و بهترین طراحی گریم شد.

برچسب ها: شهید ، بروجردی
ارسال به دوستان
تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند شوک به پرسپولیس در آستانه دربی؛ اوستون ارونوف مصدوم شد