۰۳ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۹۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳
کد ۹۹۹۸۰۴
انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۳-۰۷-۱۴۰۳

این درد ناگهانی را جدی بگیرید

این درد ناگهانی را جدی بگیرید
زانودرد یک مشکل شایع است که علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. گاهی زانودرد ناشی از یک آسیب یا تروماست اما گاهی هم انگار نمی‌توانید دلیل واضحی برایش پیدا کنید و این می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر مثل آرتریت باشد.

 بیشتر زانودردهای ناگهانی و ظاهراً بی‌دلیل، کم‌کم به وجود می‌آیند و معمولاً علامتی از شروع التهاب مفصل و آرتریت هستند. اگر زانودردی دارید که ظاهراً دلیلی برایش پیدا نمی‌کنید، به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید و این مسئله را پشت‌گوش نیندازید. شما نباید صبر کنید تا دردتان بدتر شود؛ چون در آن صورت ممکن است به درمان‌های سنگین‌تری مانند عمل جراحی نیاز پیدا کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند به شما بگوید چه تغییراتی در سازوکار بدنتان باید انجام دهید.

به گزارش تبیان، زانودرد یک مشکل شایع است که علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. گاهی زانودرد ناشی از یک آسیب یا تروماست اما گاهی هم انگار نمی‌توانید دلیل واضحی برایش پیدا کنید و این می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر مثل آرتریت باشد. بیشتر زانودردهای ناگهانی و ظاهراً بی‌دلیل، کم‌کم به وجود می‌آیند و معمولاً علامتی از شروع التهاب مفصل و آرتریت هستند.

اوستئوآرتریت

زانودرد ناگهانی می‌تواند شروع اوستئوآرتریت باشد که یک اختلال مفصلی پیش‌رونده بوده و شایع‌ترین نوع آرتریت است. اوستئوآرتریت با بالارفتن سن ایجاد می‌شود. غضروفی که دو سر استخوان‌هایتان را دربرگرفته کم‌کم تحلیل می‌رود و اجازه می‌دهد استخوان‌ها به هم سابیده شوند.

پسوریاتیک آرتریت

پسوریاتیک آرتریت یک عارضه خودایمنی است که بر پوست و مفاصل اثر می‌گذارد، خصوصاً در زانوها. این عارضه، سیستم ایمنی بدن را به ‌اشتباه می‌اندازد و به بافت‌های سالم حمله‌ور می‌شود و در نتیجه ایجاد التهاب و درد و آسیب مفصلی می‌کند. پسوریاتیک آرتریت در زانو باعث درد و تورم و سفتی و یا کاهش طیف حرکتی و تکه‌های پوسته‌دار سفید یا نقره‌ای رنگ روی پوست می‌شود.

آرتریت عفونی

آرتریت عفونی ناگهانی ظاهر می‌شود و می‌تواند آسیب دائمی به مفاصل بزند. این عارضه معمولاً فقط یک مفصل را درگیر می‌کند که معمولاً زانو است. باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک در بیشتر موارد عامل عفونت مفصلی یا عفونت مایع دور مفصلی‌اند. اما در برخی موارد ممکن است عفونت مفصل ناشی از ویروس یا قارچ باشد. این عفونت ممکن است بعد از یک عمل جراحی یا از طریق یک زخم باز انتقال‌داده‌شده باشد. تورم و درد و تب و لرز از علائم شایع آرتریت عفونی‌اند.

نقرس

نقرس، نوع التهابی آرتریت است که باعث درد ناگهانی در مفاصل می‌شود و معمولاً هر بار یک مفصل را درگیر می‌کند. نقرس باعث تورم و درد و احساس گرما در ناحیه می‌شود. آقایان بیشتر احتمال دارد دچار نقرس شوند؛ اما این عارضه برای خانم‌ها نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، خصوصاً بعد از یائسگی. نقرس ناشی از میزان زیاد اوریک‌اسید در بدن است که می‌تواند به دلیل عملکرد کلیه، رژیم غذایی، مصرف الکل، دارو، وزن و میزان آب مصرفی بالا و پایین شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک عارضه خودایمنی التهابی است که معمولاً دلیل آن ژنتیک می‌باشد. این عارضه معمولاً مفاصل هر دو سمت بدن را درگیر می‌کند، مانند هر دو زانو. برخی موارد از آرتریت روماتوئید به‌مرورزمان و کم‌کم شکل می‌گیرند؛ اما در برخی موارد هم ممکن است ناگهانی باشند. علائم این عارضه شامل درد مفصل، تورم و سفتی مفصل خصوصاً صبح یا بعد از زیاد نشستن می‌شود.

سندرم زانوی دونده

سندرم زانوی دونده به تحلیل غضروف در زیر و اطراف کاسه زانو مربوط است که باعث می‌شود کاسه زانو به استخوان ران سابیده شده و درد ایجاد کند. سندرم زانوی دونده معمولاً در افراد جوان، خانم‌ها و ورزشکاران اتفاق می‌افتد. این عارضه ناشی از استفاده زیاد از مفاصل است؛ اما به این معنی نیست که نباید بدوید یا ورزش کنید بلکه باید فعالیت‌هایتان اصلاح شود یا تمرینات هوشمندانه و هدفمندتری انجام دهید.

زانودردتان را نادیده نگیرید

اگر زانودردی دارید که ظاهراً دلیلی برایش پیدا نمی‌کنید، به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید و این مسئله را پشت‌گوش نیندازید. شما نباید صبر کنید تا دردتان بدتر شود؛ چون در آن صورت ممکن است به درمان‌های سنگین‌تری مانند عمل جراحی نیاز پیدا کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند به شما بگوید چه تغییراتی در سازوکار بدنتان باید انجام دهید.

برچسب ها: درد ، زانو درد
ارسال به دوستان
سد مقاومتی قیمت سکه و طلا شکست/ سکه کانال جدید قیمتی را لمس کرد توانیر: افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق تا دوم مهر ماه توضیحات چمران درباره فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) پیش بینی برنده دربی چهارشنبه با هوش مصنوعی قیمت نفت از محرک های مالی چین قوت گرفت واکنش روزنامه فرهیختگان به فروش آثار موزه امام علی : شهرداری به هیچکس پاسخ نمی دهد کشف مواد اولیه ساخت شیشه مخدر صنعتی در مرزهای جنوبی سرپرست بانک دی: توسعه نیروگاه برق دماوند در گرو تغییر رفتار دولت و وزارت نیرو است قیمت نفت برنت نزدیک به ۷۵ دلار معامله شد ۹ شرکت آماده عرضه اولیه در بورس تهران هستند فناوری‌های بی‌ضرر می‌توانند فاجعه به بار بیاورند/ مسئولان ایران آماده حمله هستند؟ دیدنی های امروز؛ از تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان تا نشست سالانه سازمان ملل پزشکیان در دیدار اردوغان : آینده بهتر کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت است تأمین اجتماعی فروش دارایی ها و املاکش را تکذیب کرد 4 تکنیک ساده اما اساسی برای تقویت اعتماد به نفس