تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۱-۰۶-۱۴۰۰
انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۱-۰۶-۱۴۰۰

آیا واکسن‌های «سه‌گانه» شدت کرونا را کاهش می‌دهند؟

محققان دریافتند واکسن سه‌گانه سرخک، اوریون، سرخجه که در کودکی تزریق می‌شود و واکسن سه‌گانه کزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه قادرند در سلول‌های ایمنی T نوعی حافظه فعال برای مقابله با آنتی‌ژن‌های سایر میکروب‌های بیماری‌زا از جمله آنتی‌ژن ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد کنند.

محققان بیمارستان بریگام و زنان (Brigham and Women's ) در آمریکا دریافتند تزریق واکسن‌های سه‌گانه با ایجاد حافظه فعال در سیستم ایمنی، موجب کاهش شدت بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

به گزارش گروه اخبار دانشگاه و آموزش ایرنا از مدیکال نیوز، بر اساس این تحقیقات که با تجزیه و تحلیل داده‌های آزمایشگاهی حاصل از جداسازی سلول‌های T از جریان خون افراد مبتلا به کرونا انجام گرفت، مشخص شد گیرنده‌های آنتی ژن موجود در سلول‌های T افرادی که از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافتند و به پروتئین‌های تاجدار ویروس SARS-CoV-۲ واکنش نشان می‌دهند، شباهت زیادی به گیرنده‌های آنتی ژن موجود در سلول‌های T دارند که به پروتئین‌های واکسن‌های سه‌گانه پاسخ می‌دهند.

محققان با تجزیه و تحلیل این داده‌ها دریافتند واکسن سه‌گانه سرخک، اوریون، سرخجه که در کودکی تزریق می‌شود و واکسن سه‌گانه کزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه که هر ۱۰ سال یک بار تزریق می‌شود، علاوه بر محافظت از بدن در برابر این بیماری‌ها، قادرند در سلول‌های ایمنی T نوعی حافظه فعال برای مقابله با آنتی‌ژن‌های سایر میکروب‌های بیماری‌زا از جمله آنتی‌ژن ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد کنند.

این محققان تاکید کردند: نتایج این تحقیقات اهمیت واکسیناسیون در دوران خردسالی و بلوغ را بیش از پیش نمایان می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه مدیکال نیوز منتشر شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمارها از وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید- ۱۹) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی کرد تاکنون ۲۱۸ میلیون و ۵۱۴ هزار  و ۵۶۰ نفر تاکنون در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند.

کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است! رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران: هیچ مدرسه ای در تهران در لیست ساختمان های ناایمن بحرانی قرار ندارد برنامه جامعة المصطفی در تایلند جدیدترین پهپاد انتحاری ایران / عبور «شاهد ۱۳۶B» از جلوی چشم پزشکیان (عکس) سینمایی که مسجد شد(+عکس) نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع پزشکیان در مراسم رژه نیروهای مسلح : اسرائیل را سر جای خود می نشانیم (+عکس) چه کشوری بیشترین جنگنده F/A-۱۸ Hornet را دارد؟ خوب، بد، زشت : روزگار با این سه بازیگر چه کرد! (عکس) شهادت فرمانده مهم حزب الله در حمله اسرائیل به بیروت / کسی که هیچ کس او را ندیده بود / ابراهیم عقیل، تحت تعقیب امریکا بیانیه حزب‌الله دربارهٔ شهادت «حاج ابراهیم عقیل» کاهش خطر زوال عقل با مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها حقایق زیست محیطی غیرمنتظره‌ ای که شما را شگفت‌زده و نگران خواهند کرد نگاهی متفاوت به چربی شکمی از دانشگاه میشیگان اکستنشن مو از ضایعاتی که تصورش دشوار است! (+فیلم و عکس)